نوع مقاله : مستخرج از پایان نامه
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد توسعه روستایی دانشگاه زنجان
2 دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
مقاله مستخرج از پایان نامه
فصلنامه انسان و محیط زیست، شماره 62، پاییز 1401، صص 51-66
عوامل اجتماعی و فردی مؤثر بر نگرش روستاییان شهرستان مریوان در خصوص محیطزیست
هیمن یزدانی[1]
علی شمس[2]*
shams@znu.ac.ir
تاریخ دریافت: 18/05/98 تاریخ پذیرش: 29/04/99
چکیده
زمینه و هدف: انسان در طول تاریخ، همواره در محیط زیست تصرف کرده و آن را مطابق نیاز خود تغییر داده است. حفظ محیط زیست یک تلاش ملی است که نیازمند مشارکت همه مردم می باشد. بسیاری بر این باورند که مشکلات محیط زیستی در باورهای اجتماع در این خصوص ریشه دارد.
روش بررسی: تحقیق توصیفی پیمایشی حاضر باهدف سنجش تأثیر عوامل فردی و اجتماعی بر نگرش خانوارهای روستایی در خصوص محیطزیست صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق، کلیه خانوارهای روستایی شهرستان مریوان بودند (11228N= ) که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونهای برابر با 250 نفر محاسبه و از طریق روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی انتخاب و موردمطالعه واقع شدند. سرمایه اجتماعی، نگرش و دانش محیط زیستی از طریق شاخص سازی ترکیبی سنجیده شدند و از تحلیل رگرسیون خطی چندگانه برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که اکثریت روستاییان (8/90 درصد) دارای نگرشی مساعد و مثبت در خصوص محیط زیست هستند. دانش 2/85 درصد از پاسخگویان در خصوص محیط زیست در سطح زیاد بود. سرمایه اجتماعی از دید اکثریت روستاییان در سطح متوسطی وجود داشت. تحلیل رگرسیونی نیز نشان داد که چهار متغیر دانش، مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی و استفاده از منابع اطلاعاتی 41 درصد نگرش رستاییان در خصوص محیط زیست را تبیین میکنند.
بحث و نتیجه گیری: نگرش افراد یکی از مباحث پایداری و حفاظت از محیط زیست است. با توجه به مساعد بودن نگرش روستاییان و بالا بودن دانش آنها پیشنهاد می گردد که مسئولان نشست های عمومی را با حضور فعالتر روستاییان برگزار کنند.
کلیدواژهها: توسعه پایدار روستایی، محیطزیست، نگرش، سرمایه اجتماعی، شهرستان مریوان.
Human and Environment, No. 62, Autumn 2022, pp. 51-66
Effective Social and Individual Factors on Attitude of Rural People in Marivan Township toward Environment
Himan Yazdani[3]
Ali Shams[4]*
shams@znu.ac.ir
Received: July 19, 2020 |
Accepted: August 9, 2019 |
Abstract
Background and Objective: Throughout history, humans have always taken the environment has changed and it meets your needs. Environmental protection a national effort that requires the participation of all people. Many believe that environmental problems are rooted in social beliefs about the environment.
Method: This descriptive -correlational research was conducted to investigate Effective factors on environment attitude of rural people in Marivan Township. The statistical population consisted all rural households in Marivan Township (N=11228) which using Cochran sampling formula and by using randomized multi-stage sampling method 250 of them were selected and studied. Social capital, attitude and knowledge toward environment were measured by a composite index in Likert-scale type. The validity of research tool was verified by the opinion of some experts in the related field and by conducting a pilot study and calculating alpha Cronbach coefficient higher than 0.7 its’ reliability were obtained. Statistical analysis methods consisted correlational coefficients and regression analysis. Results: Analysis showed that majority of respondents (90.7 percent) had positive favorable attitude toward environment. The majority of respondents (85.2 percent) had high level of environment knowledge. Multiple regressions analysis showed that four variables named as Knowledge, social participation, social trust and the extent of information using related with environment were explained 41 percent of rural people attitude toward environment.
Conclusion: Their attitude is one of the topics of sustainability and environmental protection. Due to the favorable attitude of the villagers and their high knowledge is suggested that meetings of public officials with more active participation of the villagers holding.
Keywords: Rural Sustainable Development, Environment, Attitude, Social trust
مقدمه
بشر در مواجهه با محیطزیست که بقای وی به آن وابسته است، شیوه معقولی را در پیش نگرفته و به بهرهگیری ناپایدار از آن پرداخته است (1، 2 و3). لذا امروزه حفاظت از محیطزیست از مهمترین مسائل در امور کشورها محسوب میشود (4 و 5). روستاییان با توجه به گستره فعالیتهایشان بیشتر با محیطزیست در تعاملاند و فعالیتهای کشاورزی و توسعه روستایی باید بهگونهای طراحی شوند که ضمن فراهم نمودن استفاده بهینه از منابع، تداوم حیات محیطزیست را نیز موجب شوند (6 و 7). یکی از عوامل اثرگذار بر رفتارهای محیط زیستی شهروندان و نیز روستاییان نگرش آنها میباشد. درواقع جوامع انسانی با داشتن فعالیتهای اجتماعی و خصلتهای فرهنگی مختلف، ارزشها و نگرشهای متفاوتی نسبت به محیطزیست دارند (8،9و10). بسیاری بر این باورند که مشکلات مربوط به محیط زیست در ارزشها و باورهای اجتماع ریشه دارد (11، 12 و 13) بهطوریکه هر فرد به دنبال حداکثر کردن سود خویش بوده و در این راه برای رسیدن به رفاه، منابع را تخریب میکند (14و 15) در این خصوص پارادایمهایی مطرحشده است که منبع شناخت نسبت به ارزشها و باورهای فرد درباره طبیعت هستند (6 و 16). نگرش نسبت به طبیعت با توجه به دو دیدگاه کلی(پارادایم مسلط اجتماعی و پارادایم نوین محیطزیستی) ازنظر باور موردبحث قرار میگیرد(17). دیدگاه اول، بشر را تنها حکمران زمین دانسته و تأکید میکند که انسان نیازی به پیروی از قوانین طبیعت ندارد و دیدگاه دوم شامل نظریات طبیعتمحور است که به محدودیتهایی اشاره دارد که باید در مقابل رشد اقتصادی انسان قرار داد(13،17 و 18). بهبیاندیگر دیدگاه دوم به اهمیت حفظ تعادل بین طبیعت و توسعه یک اقتصاد پایدار میپردازد(18). باورهای محیط زیستی افراد با سه بعد در ارتباط است که عبارتاند از: محدودیت رشد، تعادل بین طبیعت و رشد اقتصادی و نیاز به همزیستی انسانها و طبیعت ( 19و20). باورهای محیط زیستی بهعنوان نظامی درباره رابطه بین انسان و محیطزیست، تعیینکننده رفتارهای حفاظتی هستند(21 و22). نگرش مجموعهای از احساسات، تمایلات و عقاید یک فرد نسبت به یک پدیده محیط زیستی در زندگی است و یک قضاوت ارزشی شخصی از حفاظت از محیطزیست است (21، 23 و 24). نگرش محیط زیستی عبارت است از تمایلاتی که بهوسیله ارزشیابی از محیطزیست با درجاتی از علاقه یا بیعلاقگی ابراز میشود (25، 26، 27 و 28) و بر مسئولیتپذیری افراد بهمنزله مؤلفهای مهم مبتنی است و زمانی که فرد از پیامد اقدامات خود آگاه باشد، احساس مسئولیت بیشتری میکند (29،30 و31) عوامل متعددی بر خود نگرش افراد در خصوص محیطزیست تأثیرگذارند که متغیرهایی مانند جنسیت، دانش محیطزیستی، سن، سطح تحصیلات و درآمد خانوار قابلذکرند و دراینبین دانش محیطزیستی و جنسیت نقش پررنگتری را ایفا میکند (6، 7، 32، 33 و 34). به وجود آمدن آگاهیهای محیطزیستی به اواخر دهه 1960 برمیگردد و در ابتدا مختص کشورهای غربی بود، درحالیکه آگاهیهای محیطزیستی در سطح جهان در دهه 1980 رشد یافت (35، 36). طی 30 سال گذشته بهواسطه درک پیامدهای بلندمدت موضوعات محیطزیستی، اهمیت بحث دراینباره افزایشیافته است(6). دانش محیطزیستی میزان اطلاعات فرد در مورد مسائل محیطزیست و عوامل مؤثر در گسترش آن، شناخت از چگونگی رفتار جهت بهبود این معضلات است(37 و 38). بهعبارتدیگر دانش محیطزیستی شامل اطلاعات عمومی افراد درباره اهمیت محیطزیست در زندگیشان است(23 و 39). یکی از پیشفرضهای اساسی در مطالعات محیطزیست این است که بسیاری از مشکلات محیطزیستی را میتوان با افزایش آگاهی عمومی در این مورد برطرف کرد( 40 و41) و اعتقاد بر این است که آگاهی کلید حل بسیاری از مشکلات محیطزیستی است(42). با افزایش هزینههای اجتماعی و اقتصادی ناشی از آسیبهای محیطزیستی، کشورها به فکر یافتن راهحل افتادند(43). یکی از راههای جلوگیری از تخریب محیطزیست، تغییر رفتار انسان به سمت ابعاد طبیعتگرایانه بود(6) ولی این تغییر رفتار نیاز بهپیش شرطهایی دارد که از آن جمله میتوان افزایش دانش افراد را نام برد( 44). درنتیجه داشتن آگاهی محیطزیستی گام اول درراه رسیدن به پایداری است(45). با توجه به مطالب گفتهشده میتوان گفت که سطح دانش محیطزیستی میتواند از عوامل تأثیرگذار روی رفتارهای محیطزیستی باشد(36). رفتارهای نابهنجار نسبت به محیطزیست به دلیل نداشتن درک درست از اوضاع محیطزیستی حاکم بر جامعه و درونی نشدن فرهنگ استفاده درست از منابع طبیعی روی میدهد( 46). به همین دلیل داشتن آگاهی از وضعیت محیطزیست از مسائل مهم موردتوجه در سطح جهان است(47 و48). در همین زمینه، آگاهی روستاییان از مسائل محیطزیستی پیرامون خود از مهمترین برنامهها در کشورهای درحالتوسعه محسوب میشود(49و50). درک نگرشهای محیطزیستی هدف اساسی پژوهشگران در دستیابی به بینش جدید در مسیر کمک به مطالعات محیطزیستی است(44). چهار سطح تغییر در فرد وجود دارد که تغییر در دانش موجب تغییر نگرش میشود که آنهم به تغییر رفتار فردی و گروهی میانجامد(51). یک رفتار مخرب محیطزیستی ناشی از عدم آگاهی در یکزمان و مکان معین میتواند تأثیر ناخواسته بر سایر مکانها هم داشته باشد ( 23و52). سرمایه اجتماعی نیز ازجمله متغیرهایی است که بر روی نگرش تأثیرگذاری فراوانی دارد. مشارکت اجتماعی فرآیندی سازمانیافته از سوی اعضای جامعه است که منجر به ایجاد روحیه همدلی و همکاری بین مردم میشود و میتواند فرآیند توسعه را بهپیش ببرد(53،54 و 55). مشارکت مردم در هر پروژهای، ضامن پایداری آن است و این مسئله در موردحفاظت از محیطزیست اهمیت بیشتری دارد، زیرا مسائل مربوط به محیطزیست با زندگی جوامع محلی درآمیخته است( 56). تدوین راهبردهای حفاظت و بهرهبرداری پایدار از محیطزیست ضرورتی بنیادی است و نقش اصلی در این برنامهها با روستاییان و جوامع محلی هست(57). بسیاری از محققان بر این باورند که مشارکت روستاییان در نگهداری و حفاظت از محیطزیست ضروری است(56،57 و 58). مشارکت افراد محلی در حفاظت از محیطزیست سبب کاهش هزینههای تدوین قوانین اثربخشتر، هماهنگی و انسجام بیشتر افراد جامعه روستایی و درنتیجه اعمال بهتر قوانین میشود(59). اعتماد نیز یکی دیگر از ابعاد سرمایه اجتماعی میباشد و عبارت از تمایل فرد به قبول ریسک در رفتار با دیگران است که بر روی میزان مشارکت افراد مؤثر میباشد(23و57).
پژوهشهای قابلتوجهای درزمینه عوامل مؤثر بر نگرش محیطزیستی افراد صورت گرفته که در ادامه به چند مورداشاره شده است. محمدیان و بخشنده(1393)، در تحقیقی بیان کردند که دانش محیطزیستی تأثیر معناداری روی نگرش آنها در این خصوص دارد(28). شرفی وهمکاران(1393)، در پژوهشی گزارش کردند که آموزش میتواند بر نگرش افراد تأثیر بگذارد(42). سلیمانی هارونی و همکاران(1389)، در بررسی در خصوص ساکنان مناطق گردشگری به این نتیجه رسیدند که متغیرهای سن و جنس بر نگرش محیطزیستی مؤثر هستند(3). قنادزاده وهمکاران(1392)، در پژوهش خود گزارش کردند که رابطه معناداری بین نگرش و دانش محیطزیستی وجود ندارد(63). فردوسی و همکاران(1386)، در تحقیقی با عنوان رابطه بین دانش محیطزیستی و رفتارهای حفاظت از محیط دریافتند که دانش محیطزیستی بیشترین تأثیر را روی نگرش محیطزیستی دارد(48). میردامادی و همکاران(1389)، در تحقیق خود با عنوان بررسی میزان آگاهی دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران از حفاظت از محیطزیست دریافتند که مطالعه کتابهای محیطزیستی تأثیرات مثبتی بر نگرش دانش آموزان نسبت به محیطزیست داشته است(5). گرجی کرسامی و همکاران(1392)، در مطالعهای دریافتند که مشارکت و اعتماد اجتماعی متغیرهای مؤثر بر سطح نگرش و میزان دانش محیطزیستی افراد هستند(54). فتحی(1391)،در تحقیق خود با عنوان تحلیلی بر نقش سرمایه اجتماعی بر توسعه روستایی گزارش کرد که ارتقای سطح مشارکت و اعتماد اجتماعی باعث افزایش آگاهی و نگرش مساعد در خصوص محیطزیست میشود(56). گنجی و گنجی(1389)، در مطالعه خود با عنوان بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و سلامت محیطزیست شهر تبریز از دیدگاه دانشجویان دریافتند که بین مؤلفههای سرمایه اجتماعی( مشارکت و اعتماد اجتماعی) با سطح نگرش افراد موردمطالعه رابطه مستقیمی وجود دارد(58). مهدوی و وزیری(1389)، در تحقیقی با عنوان بررسی عوامل اجتماعی- فرهنگی بر نگرش محیطزیستی دانشجویان به این نتیجه رسیدند که آموزش از طریق رسانه بیشترین تأثیر را در نگرش دانشجویان دارد(18). شبیری وهمکاران(1392)، در مطالعهای دریافتند که بین میزان تماشای رسانههای جمعی و سطح نگرش محیطزیستی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد(29).کلانتری واسدی در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که دانش محیطزیستی بیشترین تأثیر را روی نگرش محیطزیستی شهروندان جامعه دارد(41). ویسنته مولینا و همکاران در تحقیقی با عنوان دانش محیطزیستی و سایر متغیرهای مؤثر بر رفتار طرفدار محیطزیست» دریافتند که دانش محیطزیستی تأثیر مستقیم و مثبتی روی نگرش محیطزیستی دارد(40). صالحی و کریمزاده (1390)، در مطالعه خودشان با عنوان ارتباط بین نگرش محیطزیستی و رفتار محیطزیستی دریافتند که دانش محیطزیستی و جنسیت روی نگرش محیطزیستی افراد تأثیر بسزایی دارند(14). ژانگ و همکاران، درتحقیقی با عنوان بررسی رفتارهای طرفدار محیطزیست و عوامل مؤثر بر آن در مکانهای توریستی به این نتیجه رسیدند که دانش محیطزیستی متغیر بسیار مهمی در تببین نگرش مردم است(32).
با توجه به مطالعات صورت گرفته مشاهده میشود که سرمایه اجتماعی و دانش محیطزیستی بر نگرش محیطزیستی در گروههای مختلف جوامع تأثیرگذار بوده است ولی در خصوص روستاییان آنهم در شهرستان مریوان وضعیت این متغیرها و ارتباطات متقابل بین سرمایه اجتماعی، دانش و نگرش مطالعه نشده بود، لذا این تحقیق باهدف پاسخگویی به سؤالات فوق در سال 1394 انجام گرفت.
روش تحقیق
تحقیق حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازلحاظ میزان کنترل از نوع میدانی و ازنظر روششناسی نیز از نوع توصیفی پیمایشی محسوب میشود. ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته بود که در بردارنده بخشهای مختلف بود. متغیر وابسته نگرش در خصوص محیطزیست از طریق شاخص سازی ترکیبی مشتمل بر 22 گویه (16 گویه مثبت و 6 گویه منفی) و در قالب طیف لیکرت پنج سطحی از کاملاً موافقم (5) تا کاملاً مخالفم (1) سنجیده شد. این گویه ها برگرفته از مطالعات صورت گرفته در این حوزه و با محوریت برخی از مطالعات (43، 18، 44، 35، 27) تدوین گردید. متغیرهای مستقل شامل استفاده از منابع اطلاعاتی در خصوص محیطزیست توسط روستاییان، دانش محیطزیستی، سرمایه اجتماعی (شامل سه شاخص مشارکت، اعتماد و انسجام اجتماعی) و نیز برخی از متغیرهای جمعیت شناختی بودند. میزان استفاده از منابع اطلاعاتی در قالب طیف شش سطحی از عدم استفاده (0) تا استفاده خیلی زیاد (5) سنجیده شد. دانش محیطزیستی نیز با استفاده از شاخص ترکیبی مشتمل بر 20 سؤال و برگرفته از مطالعات صورت گرفته در این زمینه با محوریت برخی از مطالعات (43،28،35، 44،15) سنجیده شد و از پاسخگویان خواسته شد که در قالب طیف سه سطحی اسمی با سه گزینه نمیدانم، غلط و صحیح به این سؤالات جواب دهند. در سؤالات صحیح به پاسخ صحیح نمره یک و به دو گزینه دیگر نمره صفر اختصاص یافت و در سؤالات غلط به شیوه معکوس نمره دهی شد. سرمایه اجتماعی از طریق سه شاخص اعتماد، انسجام و مشارکت اجتماعی سنجیده شد. اعتماد اجتماعی را میتوان حسن ظن فرد نسبت به سایر اعضای جامعه تعریف کرد که این امر موجب گسترش و تسهیل روابط اجتماعی فرد با آنها میشود (53). اعتماد اجتماعی از طریق شاخص سازی ترکیبی مشتمل بر 7 گویه در قالب طیف لیکرت پنج سطحی سنجیده شد که این شاخص با استفاده از مطالعات قبلی صورت گرفته در این حوزه با محوریت برخی مطالعات (54، 55، 51) طراحی شد. انسجام اجتماعی نیز با استفاده از شاخص سازی ترکیبی مشتمل بر 8 گویه در قالب طیف لیکرت 8 سطحی سنجیده شد. این شاخص نیز با توجه به مطالعات صورت گرفته در این زمینه با محوریت برخی مطالعات (55، 54، 52، 51) طراحی شد. روند درگیر ساختن مردم در تعیین سرنوشت خود و احساس مسئولیت نسبت به این سرنوشت را میتوان بهعنوان تعریف مشارکت اجتماعی عنوان کرد (53). در تعریف دیگر مشارکت اجتماعی به آن دسته از فعالیتهای اداری دلالت دارد که از طریق آنها اعضای یک جامعه در امور شهر و روستا شرکت میکنند (56). ازنظر عملیاتی برای سنجش مشارکت اجتماعی با استفاده از شاخص سازی ترکیبی مشتمل بر 9 گویه و برگرفته از مطالعات صورت گرفته در این زمینه با محوریت برخی مطالعات (54، 51، 52، 55) طراحی و سنجیده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه روستاییان شهرستان مریوان تشکیل میدادند که طبق سرشماری عمومی نفوس مسکن 1390 در حدود 11228 خانوار در مناطق روستایی این شهرستان و در 138 روستای این شهرستان زندگی میکنند. با استفاده از فرمول کوکران و لحاظ کردن انحراف معیار نگرش محیطزیستی روستاییان در مرحله مطالعه مقدماتی 250 خانوار روستایی بهعنوان نمونه مشخص شد. جهت انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی استفاده شد. در مرحله اول از بین شش دهستان، دو دهستان بهصورت تصادفی انتخاب شدند و در مرحله بعد از داخل این دهستانها 15 روستا بهصورت تصادفی انتخاب و از داخل هر روستا به روش تصادفی طبقهای روستاییان مشخص و موردمطالعه واقع شدند. در تحقیق حاضر برای تعیین روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوایی استفاده شد و از طریق پانلی از متخصصان در حوزه های محیط زیست و توسعه روستایی مورد تأیید واقع شد و اصلاحات لازم در آن صورت گرفت. برای تعیین پایایی یا قابلیت اعتماد، پیش آزمون انجام شد و در پیش آزمون تعداد 30 پرسشنامه خارج از جامعه آماری توزیع گردید و ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه بزرگتر از 77/0 بدست آمد. (دانش 75/0، نگرش 9/0، استفاده از منابع اطلاعاتی 71/0، اعتماد اجتماعی 71/0، انسجام اجتماعی 7/0 و مشارکت اجتماعی 86/0). این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال بود که نگرش روستاییان شهرستان مریوان در خصوص محیط زیست چگونه است و آیا متغیرهایی مانند دانش آنها در خصوص محیط زیست، میزان استفاده ازمنابع اطلاعاتی و سرمایه اجتماعی بر نگرش آنها تاثیرگذار می باشد؟ روش جمعآوری دادهها بهصورت حضوری و مصاحبه با روستاییان (بدلیل بی سوادی یا کم سوادی اکثریت آنها)، طبق پرسشنامه ساختارمند طراحی شده بود. دادهها پس از پردازش در Excel از طریق نرمافزار SPSS20 تحلیل شدند و از آمارههای توصیفی و استنباطی برای گزارش نتایج تحقیق استفاده شد.
نتایج
دادههای این تحقیق از روستاییانی جمعآوری شد که همه مرد و سرپرست خانوار بودند و تنها در 4/2 درصد خانوارها بهجای سرپرست خانوار از فرزند پسر بزرگتر دادهها جمعآوری شد. لذا 6/97 درصد آنان نیز متأهل بودند. میانگین سنی افراد موردمطالعه در حدود 22/45 سال و کمینه و بیشینه آن به ترتیب 21 و 64 سال بود. بیشترین فراوانی (59 درصد) مربوط به گروه سنی 50-35 سال بود. ازنظر درآمد طبق اظهار خود روستاییان، 4/52 درصد آنها بین نیم تا یکمیلیون درآمد ماهانه داشتند. متوسط تعداد افراد خانوار پاسخگویان بالای پنج نفر بود (32/5 نفر). از 250 نفر موردمطالعه، 8/96 درصد از آنها عضو هیچ نهادی نبودند. ازنظر تحصیلات مشخص شد که 2/21 درصد افراد موردمطالعه بیسواد، 2/9 درصد دارای سواد خواندن و نوشتن، 8/38 درصد ابتدایی، 4/14 درصد سیکل، 2/11 درصد دیپلم، 4 درصد فوقدیپلم و 2/1 درصد آنها نیز دارای مدرک کارشناسی بودند.
نگرش مجموعهای از احساسات، تمایلات و عقاید یک فرد نسبت به یک پدیده زیستمحیطی در زندگی است و یک قضاوت ارزشی شخصی حفاظت از محیطزیست است. نگرش زیستمحیطی از طریق شاخص سازی ترکیبی مشتمل بر 22 گویه و در قالب طیف لیکرت پنج سطحی سنجیده شد. نتایج بدست آمده از تحقیق در رابطه با رتبهبندی گویه های مرتبط با نگرش محیط زیستی روستاییان در جدول (1) نشان دادهشده است. از نظر روستاییان، مسئول بودن در برابر خدا به خاطر انجام کارهایی که به محیطزیست آسیب میزند و پاک و تمیز نگهداشتن رودخانهها و دریاچهها در همه مواقع به ترتیب در رتبههای اول و دوم قرار دارند و در مقابل علاقه به پیوستن به یک گروه یا سازمان مرتبط با محیطزیست در رتبه آخر قرارگرفته است و نشان داد که میانگین همه گویه ها بالاتر از طیف مورد سوال است.
جدول1- رتبهبندی گویههای نگرش محیطزیستی روستاییان (250n=)
Table 1- Ranking of environmental attitude items of villagers (n=250)
گویه ها |
میانگین |
انحراف معیار |
رتبه |
به خاطر انجام کارهایی که به محیطزیست آسیب میزند در برابر خدا مسئولیم. |
61/4 |
69/0 |
1 |
رودخانهها و دریاچهها باید همیشه پاک نگه داشته شده و نباید به خاطر لذت صرف، آنها را آلوده کرد. |
47/4 |
57/0 |
2 |
بعد از تفریح در طبیعت، زبالهها باید جمعآوری گردد. |
46/4 |
55/0 |
3 |
باید از کارهایی که باعث افزایش آلودگی محیطزیست میشود، پرهیز کرد. (مثل استفاده بیشازحد کود و سموم شیمیایی) |
42/4 |
58/0 |
4 |
مواظبت از محیطزیست وظیفه تمامی افراد جامعه است. |
42/4 |
63/0 |
5 |
این موضوع که ببینم محیطزیست طبیعی نابود میشود، مرا ناراحت نمیکند. * |
29/4 |
69/0 |
6 |
به نظر من باید برای افرادی که زبالههای خودشان را در طبیعت رها میکنند، مجازات و تنبیههایی در نظر گرفته شود. |
29/4 |
57/0 |
7 |
بهرهبرداری از منابع طبیعی و کشاورزی باید طوری صورت بگیرد که به حقوق و منافع نسلهای آینده آسیبی نرسد. |
27/4 |
55/0 |
8 |
به نظر من، آلودگی محیطزیست برای همه موجودات و ازجمله انسانها زیانبار است. |
23/4 |
59/0 |
9 |
به نظر من، جنگلها، دریاها و سایر اجزاء محیطزیست نقش برجستهای در زندگی ما دارند. |
19/4 |
55/0 |
10 |
حیات تمامی موجودات زنده باارزش است و میبایست برای حفظ و نگهداری آن تلاش نمود. |
18/4 |
65/0 |
11 |
تعادل طبیعت بسیار حساس است و بهراحتی به هم میخورد. |
16/4 |
68/0 |
12 |
خانوادهها باید مسائل محیطزیستی را به فرزندان خود آموزش دهند. |
15/4 |
62/0 |
13 |
برای حفظ مراتع و از بین نرفتن آن باید تعادلی بین تعداد کل دامهای روستا و ظرفیت مراتع وجود داشته باشد. |
12/4 |
55/0 |
14 |
در صورت ادامه این وضعیت، درنتیجه تصرف انسان در طبیعت نتایج ناگواری برای محیطزیست و نسلهای آینده اتفاق خواهد افتاد. |
11/4 |
55/0 |
15 |
تغییر کاربری مراتع و جنگلها و سایر زمینهای استفادهنشده برای توسعه اراضی کشاورزی خوب بوده و باید حمایت گردد.* |
05/4 |
79/0 |
16 |
به نظر من مشکلات و مسائل محیطزیستی بهصورت اغراقآمیزی بزرگ گزارش میگردد. |
00/4 |
75/0 |
17 |
حاضرم در برنامههای آموزشی مرتبط با حفظ محیطزیست (مانند مدیریت زبالههای خانگی و کشاورزی) شرکت کنم. |
98/3 |
76/0 |
18 |
به نظر من تفکیک زبالههای منزل ضرورتی ندارد.* |
97/3 |
66/0 |
19 |
اخبار مربوط به مسائل محیطزیستی برای من خستهکننده است. |
92/3 |
91/0 |
20 |
بشر حق دارد که محیط طبیعی را متناسب با نیازهایش تغییر دهد و نیازی نیست جهت بقا با طبیعت هماهنگ شود.* |
91/3 |
97/0 |
21 |
من دوست دارم که به یک گروه یا سازمان مرتبط با محیطزیست بپیوندم و با آنها مشارکت کنم. |
35/3 |
10/1 |
22 |
منبع: یافتههای تحقیق * گویه های منفی که بهصورت منفی کددهی شدند.
ضمن جمع جبری نمرات تمامی گویه ها و لحاظ کردن کمترین (22) و بیشترین (110) نمره حاصله، نگرش روستاییان در سه سطح به صورت مساوی کدبندی مجدد شد و نتایج نشان داد که 2/9 درصد روستاییان در خصوص محیطزیست دارای نگرشی میانه (نه منفی و نه مثبت) و مابقی 8/90 درصد آنها دارای نگرش مساعدی در خصوص محیطزیست بودند. هیچ موردی از نگرش نامساعد در بین روستاییان مشاهده نشد و لذا بهصورت کلی نتایج تحقیق حاضر نشاندهنده نگرش مثبت روستاییان مریوان در خصوص محیطزیست میباشد.
میزان استفاده روستاییان از نه منبع اطلاعاتی در قالب طیف لیکرت سنجیده شد و نتایج نشان داد که روستاییان موردمطالعه بیشترین اخبار و آگاهی در خصوص مسائل محیطزیستی را از طریق خانواده و دوستان خود کسب میکردند (میانگین= 85/3) و کمترین اطلاعات در خصوص محیطزیست را از طریق دانشگاهها با میانگین 42/0، به دست میآوردند که نشان از اهمیت نقش خانواده و دوستان در اطلاعرسانی درباره مسائل و مشکلات محیطزیستی در بین روستاییان میباشد. با جمع جبری نمرات تمامی گویه ها و لحاظ کردن کمترین (0) و بیشترین (45) نمره حاصله، میزان استفاده از منابع اطلاعاتی توسط روستاییان در سه سطح مساوی کدبندی مجدد شد و نتایج نشان داد که 4/46 درصد از پاسخگویان درحد کم، 4/52 درصد در سطح متوسط و تنها 2/1 درصد از منابع اطلاعاتی در حد زیادی برای کسب اخبار و اطلاعات درخصوص محیطزیست استفاده میکردند. دانش محیطزیستی در حوزه هایی همچون مسائل زراعی، باغی، روش صحیح استفاده از سموم و آفت کش ها و شیوه صحیح دفع زباله، یکی از متغیرهای تأثیرگذار روی نگرش محیطزیستی است که امروزه در تحقیقات قبلی مطرح است. بهعبارتدیگر دانش محیط زیست شامل اطلاعات عمومی افراد درباره اهمیت محیطزیست در زندگیشان است. نتایج بهدستآمده از تحقیق در رابطه با رتبهبندی گویه های مرتبط با دانش محیط زیستی روستاییان بر اساس درصد فراوانی (جدول 2) نشان داد که دانش روستاییان موردمطالعه در مورد شخم زدن زمینهای شیبدار باعث افزایش فرسایش خاک و قدرت تخریبی سیل شده و نیز احتمال ایجاد برخی مشکلات محیط زیستی برای روستاییان اطراف دریاچه در صورت خشک شدن آنها بیشتر از بقیه موارد بود. در مقابل دانش آنها در خصوص بیخطر بودن زبالههای خانگی از قبیل مواد ضدعفونیکننده و لامپهای سوخته و نیز احتیاج به زمانی در حدود 100 سال جهت تشکیل یک سانتیمتر خاک کمتر از بقیه و در رتبههای پایین بود.
جدول 2- رتبهبندی گویه های مربوط به دانش محیط زیستی روستاییان بر اساس درصد فراوانی
Table 2- Ranking of items related to villagers' environmental knowledge based on the frequency percentage
رتبه |
گویه |
دارای دانش |
بدون دانش |
1 |
شخم زدن زمینهای شیبدار باعث افزایش فرسایش خاک و قدرت تخریبی سیل شده |
80/98 |
2/1 |
2 |
احتمال ایجاد برخی مشکلات محیط زیستی برای روستاییان اطراف دریاچه در صورت خشک شدن |
80/98 |
2/1 |
3 |
وابستگی همه موجودات زنده(گیاهان، حیوانات و انسان)به یکدیگر |
40/98 |
6/1 |
4 |
خشک شدن دریاچهها و رودخانهها در صورت مصرف بیشازحد منابع |
40/98 |
6/1 |
5 |
پخش عوامل بیماریزا توسط حشرات، جوندگان و سایر حیوانات از طریق تلنبار کردن زباله در داخل و اطراف روستا |
98 |
2 |
6 |
آلودگی دریاچهها و رودخانهها از طریق تخلیه فاضلاب به درون آنها |
60/97 |
4/2 |
7 |
غنیسازی خاک از طریق برگرداندن صحیح بقایای گیاهان زراعی و باغی |
60/97 |
4/2 |
8 |
بیتأثیر بودن زیادشدن تعداد دام و چرای بیش از حد در تخریب محیطزیست |
40/96 |
6/3 |
9 |
بیتأثیر بودن کودهای شیمیایی در آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی و خاک |
96 |
4 |
10 |
سرطانزا بودن تابش مستقیم نور خورشید و محافظت ازن موجود در جو فوقانی زمین از انسان در برابر اشعه مضر خورشید |
8/94 |
2/5 |
11 |
آلودگی آبهای زیرزمینی از طریق نفوذ شیرابه زبالهها به اعماق زمین |
40/94 |
6/5 |
12 |
مضر بودن دود ناشی از سوزاندن کاه و کلش و بقایای شاخه و برگ درختان برای سلامتی انسان |
60/93 |
4/6 |
13 |
جنگلها عامل اصلی تولید اکسیژن و جذب دیاکسید کربن هوا |
60/93 |
4/6 |
14 |
بیخطر بودن ظروف شیمیایی برای استفاده در موارد دیگر |
80/92 |
2/7 |
15 |
بیخطر بودن سوزاندن ظروف سموم شیمیایی و سایر موارد مشابه برای سلامتی انسانها |
40/78 |
16/21 |
16 |
جلوگیری از قطع درختان بیشتر با استفاده مجدد از کاغذ و مقوا |
40/76 |
6/23 |
17 |
مصرف بیش از 90 درصد آب در ایران در بخش کشاورزی |
40/64 |
6/35 |
18 |
دفع پسماندهای کشاورزی ازجمله باقیماندههای گیاهی و فضولات حیوانی از طریق کمپوست |
80/42 |
2/57 |
19 |
بیخطر بودن زبالههای خانگی از قبیل مواد ضدعفونیکننده و لامپهای سوخته |
20/29 |
8/70 |
20 |
احتیاج به زمانی در حدود 100 سال جهت تشکیل یک سانتیمتر خاک |
20/3 |
8/96 |
مقیاس مورداستفاده: ( نمیدانم=0 غلط=1 صحیح=2 )
با تجمیع امتیازات هر فرد در کل سؤالات و لحاظ کردن کمترین و بیشترین امتیاز دانشی مربوط به شاخص ترکیبی، دانش روستاییان موردمطالعه در خصوص محیطزیست در سه سطح گروهبندی مجدد شد(جدول 3) و نتایج نشان داد که دانش زیستمحیطی 2/85 درصد از روستاییان در سطح زیاد است. بهعبارتیدیگر روستاییان در رابطه با مسائل محیط زیستی دانش بالایی داشتند.
جدول 3- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب دانش محیطزیستی (250n=)
Table 3- Frequency distribution of respondents according to environmental knowledge (n=250)
سطح دانش |
فراوانی |
درصد فراوانی |
درصد تجمعی |
سایر آمارهها |
کم |
1 |
4/0 |
4/0 |
میانگین: 4/16 انحراف معیار: 31/2 |
متوسط |
36 |
4/14 |
4/14 |
|
زیاد |
213 |
2/85 |
100 |
|
جمع |
250 |
100 |
|
منبع: یافتههای تحقیق
در این تحقیق برای سنجیدن سه مؤلفه سرمایه اجتماعی (مشارکت اجتماعی، میزان اعتماد اجتماعی، میزان انسجام اجتماعی) ابتدا دادههای هر بخش تجمیع و سپس جهت تفسیر بهتر به سهطبقه مساوی (کم، متوسط و زیاد) تقسیم گردیدند. نتایج نشان داد ازنظر 4/62 درصد از پاسخگویان میزان مشارکت اجتماعی در سطح متوسط میباشد. همچنین از دید 6/65 درصد آنها میزان اعتماد اجتماعی در سطح متوسط قرار دارد. اغلب پاسخگویان (98 درصد) سطح انسجام اجتماعی را متوسط بیان کردند.
برای پیشبینی مهمترین عوامل تأثیرگذار بر متغیر وابسته (نگرش محیطزیستی روستاییان)، از رگرسیون چندگانه گامبهگام استفاده شد (جدول 4). پس از ورود کلیه متغیرهای مستقل دارای همبستگی معنیدار، تحلیل رگرسیون تا چهار گام پیش رفت. در این روش، بر اساس بتای استاندارد بهدستآمده متغیرهای دانش محیطزیستی، مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی و میزان استفاده از منابع اطلاعاتی در خصوص محیطزیست به ترتیب متغیرهایی بودند که بیشترین سهم را در میزان تغییرات متغیر وابسته داشتند. نتایج نشان داد این متغیرهای مستقل 41 درصد (409/0=R2) از میزان واریانس متغیر وابسته (نگرش محیطزیستی) را تبیین کرده و مابقی مربوط به اثرات سایر عواملی بود که در تحقیق حاضر موردبررسی قرار نگرفته است.
جدول 4- متغیرهای مؤثر بر نگرش محیطزیستی بر اساس رگرسیون چندگانه خطی به روش گامبهگام
Table 4- Effective variables on environmental attitude based on multiple linear regression by stepwise method
متغیر |
ضریب (B) |
ضریب استاندارد (Beta) |
آماره T |
سطح معنیداری |
Tolerance |
VIF |
ضریب ثابت |
579/40 |
---- |
774/9 |
000/0 |
- |
- |
دانش محیطزیستی(X1) |
359/1 |
355/0 |
682/6 |
000/0 |
843/0 |
187/1 |
مشارکت اجتماعی (X2) |
264/0 |
146/0 |
553/2 |
011/0 |
724/0 |
382/1 |
اعتماد اجتماعی (X3) |
668/0 |
242/0 |
707/4 |
000/0 |
898/0 |
113/1 |
استفاده از منابع اطلاعاتی (X4) |
378/0 |
213/0 |
753/3 |
000/0 |
741/0 |
350/1 |
منبع: یافتههای تحقیق 409/0=R2 آزمون دوربین واتسون: 78/1
بحث و نتیجه گیری
طبق نتایج جدول (4) و بر اساس ضرایب بتا مشاهده میشود که دانش روستاییان در خصوص محیطزیست بیشترین تأثیر را بر نگرش آنها گذاشته است و با تغییر یک واحد انحراف معیار این متغیر، انحراف معیار متغیر نگرش محیطزیستی در حدود 35/0 درصد تغییر پیدا میکند. این یافته همسو با نتایج مطالعاتی مانند محمدیان و بخشنده (1393)(28)؛ فردوسی و همکاران (1386)(48)؛ کلانتری و اسدی(2010)(41)؛ ویسنته مولینا و همکاران (2013) (40) و ژانگ و همکاران (2014) (32) میباشد که در آنها نیز تأثیر مثبت دانش و آگاهی محیطزیستی بر نگرش افراد اشاره شده است. بحران محیطزیستی در عصر حاضر ناشی از فقدان دانش در مورد مدیریت پایدار محیطزیست است. آگاهی روستاییان از مسائل محیطزیستی اطراف خود در راستای دستیابی به توسعه پایدار بسیار ضروری به نظر میآید، بنابراین هرچه افراد نسبت به محیطزیست آگاهتر باشند، نگرش مساعدتری نسبت به محیطزیست داشته و احتمال اینکه رفتار همسوتری با آن نیز داشته باشند، بیشتر است. بعد از دانش، بیشترین تأثیر مثبت را اعتماد اجتماعی گذاشته است و هرچه اعتماد روستاییان به نهادهای درونی و بیرونی و نیز افراد ساکن در محیط روستایی بیشتر بود، دارای نگرش مثبتتری نیز بودند؛ نتایج پژوهشهای گرجی کرسامی وهمکاران (1392)(53)، گنجی و گنجی (1389)(57) و فتحی (1391)(55) با این یافته همخوانی دارد. اعتماد بستر تعاملات و روابط اجتماعی و کانون مفهوم سرمایه اجتماعی است و نبود آن باعث به وجود آمدن فردگرایی و مشکلات آن در جامعه خواهد شد. جوامع مختلف با گذشت زمان به نهادها اعتماد میکنند و از طریق آن، رابطه میان افراد و این نظامها برقرار میشود و باعث میشود که جوامع یکپارچه نگهداشته شود و همین امر میتواند عاملی برای جلوگیری از تخریب محیطزیست اطرافشان باشد. سومین و چهارمین متغیر مهم و اثرگذار، مشارکت اجتماعی روستاییان و میزان استفاده از منابع اطلاعاتی بود. به عبارتی هرچه روستاییان استفاده بیشتری از منابع اطلاعاتی در خصوص محیطزیست داشتند و نیز مشارکت اجتماعی آنها بالا بود، نگرششان نیز مثبتتر بود. نتایج این تحقیق در خصوص منابع اطلاعاتی با یافتههای مطالعاتی همچون مهدوی و وزیری (1389)(18)، شبیری و همکاران (1392)(29) مطابقت دارد. منابع اطلاعاتی و بهخصوص رسانهها و خانواده از مهمترین عوامل جامعهپذیری هستند که با ارائه مطالب و به تصویر کشیدن تخریب و ویرانی محیطزیست، جهتگیری افراد را شکل میدهند و قادرند که طرز فکر و نگرش عمومی در جهت حفظ محیطزیست را در جامعه ایجاد کنند. در مورد مشارکت اجتماعی یافتههای تحقیق حاضر با یافتههای گرجی کرسامی وهمکاران (1392)(53) مطابقت داشت. مشارکت از اساسیترین مفاهیم در توسعه به شمار میآید که در همه زمینههای زندگی وجود دارد و نقطه عطف آن داوطلبانه بودن است و بر اساس نیازهای انسانی شکل میگیرد. مسائل زیست محیطی باید در سرلوحه برنامه های فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد و نگرش ها بر اساس واقعیت های علمی شکل گیرد. رهبران سیاسی و مسئولان باید با استفاده از امکانات موجود و شرایط اجتماعی و موقعیت های جغرافیایی، اقدام به حفظ محیط زیست و آموزش های لازم در این زمینه کنند. در پژوهش حاضر، عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر نگرش محیطزیستی روستاییان شهرستان مریوان در خصوص محیطزیست مطالعه شد. حساسیتی که افراد و شهروندان اعم از روستاییان و شهروندان نسبت به مسائل محیط زیستی از خود نشان میدهند مشخصکننده نگرش و ادراک آنها از محیطزیست است. همانطوری که در قسمتهای قبلی توضیح داده شد، خود نگرش افراد نیز متأثر از عوامل متعددی است که یکی از مهمترین آنها آگاهی و دانش در خصوص محیطزیست میباشد. نتایج تحقیق نشان داد که روستاییان دانش خوبی در خصوص محیطزیست دارند و نیز نگرش آنها در این خصوص مساعد و مثبت میباشد، لذا این وضعیت نشان میدهد که بستر لازم برای مداخلههای اطلاعاتی از طرف نهادهای مسئول در خصوص محیطزیست فراهم است. روستاییان آگاه نسبت به محیطزیست و دارای نگرش مثبت تنها زمانی نسبت به حفاظت از محیطزیست اقدام نخواهند کرد که سایر متغیرها و شرایط مداخلهگر از قبیل اجبار معیشت اقتصادی، بدست آوردن منافع شخصی بیشتر و یا سایر عوامل آنها را نسبت به عدم محافظت از محیطزیست مجبور یا تشویق نماید. این بدان خاطر است که داشتن دانش بالا و نگرش مثبت نسبت به محیطزیست منجر به رفتارهای حفاظتی بهتر از محیطزیست نمیشود، چراکه متغیرهای میانجی و مداخلهگر متعددی در این فرایند ایفای نقش میکنند ولی نداشتن دانش لازم در خصوص محیطزیست همراه با نگرش منفی طبیعتاً زمینهساز رفتارهای تخریب محیط زیستی را فراهم میکند. لذا پیشنهاد میگردد که دولت در زمینه آموزش به خانوادهها بهعنوان مهمترین و تأثیرگذارترین منبع اطلاعاتی افراد روستایی سرمایهگذاریهای زیادتری انجام بدهد. آگاهی، اعتماد، احساس مسئولیت، انگیزه و آموزش، ارکان اصلی جلب مشارکت مردم در حفظ محیطزیست است. این ارکان اگر به شیوهای مطلوب در فرهنگ عمومی جامعه قرار گیرد، مشارکت مردم در حفظ محیطزیست نیز ممکن خواهد بود. برای افزایش اعتماد و به دنبال آن مشارکت اجتماعی مردم پیشنهاد میگردد که نشستهای عمومی هیات های مردمی و مدیران محیطزیست هر چه بیشتر و با حضور فعال خود مردم برگزار گردد. بر اساس نتایج تحقیق، وجود نگرش مساعد در بین روستاییان و تقویت نگرشهای مثبت نسبت به حفاظت از محیطزیست، افزایش دانش و آگاهیهای محیطزیستی آنان و تقویت اعتماد اجتماعی بین مردم با نهادهای داخل و بیرون روستا و همچنین بین خودشان که سبب افزایش مشارکت اجتماعیشان در کارهای مرتبط به حفاظت از محیطزیست میشود، راهگشای مشارکت مردم در جلوگیری از تخریب محیطزیست و درنتیجه حفظ آن برای نسلهای آینده خواهد بود. نتایج تحقیق نشان داد که دانش محیطزیستی بیشترین تأثیرگذاری را بر نگرش محیطزیستی روستاییان دارد لذا بهمنظور افزایش دانش محیطزیستی روستاییان پیشنهاد میگردد که زمینههای تعامل، مشارکت و آموزش، توسط متولیان امر محیطزیست در روستا، ازجمله دهیاریها برای مردمان محلی در مسائل مربوط به محیطزیست فراهم گردد. نتایج این مطالعه نشان داد که منابع اطلاعاتی و بهخصوص خانوادهها نقش مهمی در میزان دانش و آگاهی محیطزیستی افراد داشته و باعث ایجاد نگرش مساعد نسبت به محیطزیست میشوند، لذا پیشنهاد میگردد که مسئولان بیشتر بر اطلاعرسانی و آموزش خانوادهها بهعنوان مدرسان نسلهای آتی اهتمام ورزند. از نتایج تحقیق مشخص گردید که در دو بعد سرمایه اجتماعی (مشارکت و اعتماد اجتماعی)، پاسخگویان در سطح متوسطی قرار داشتند که در همین راستا پیشنهاد میشود راهکارهایی جهت افزایش سرمایه اجتماعی درزمینه حفاظت از محیطزیست مانند بسترسازی جهت حضور داوطلبانه روستاییان در برنامههای توسعه پایدار روستایی، فراهمسازی بسترهای توسعه تشکلهای مردمنهاد محیطزیستی، دخالت هرچه بیشتر روستاییان در مدیریت روستا، افزایش اعتماد مردم به نهادهای بیرونی مانند سازمانهای دولتی اجرا شود. به طور کلی نقش چهار گروه در مراقبت از محیط ضروری است که شامل دولت، انجمن ها، مشارکت های مردمی و کارشناسان محیط زیست می شود؛ تا با همکاری دلسوزانه برای آینده به اجرای برنامه ها جامعی بپردازند که مصلحت و رفاه جامعه در آن پیش بینی شود.
منابع:
[1]- دانش آموخته کارشناسی ارشد توسعه روستایی دانشگاه زنجان
[2]- دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان(مسئول مکاتبات)
[3]- MSc. Graduate, Rural Development, University of Zanjan
[4]- Associate Professor, Department of Agricultural Extension, Communication and Rural Development, Faculty of Agriculture, University of Zanjan , P.O.Box 313, Zanjan, IRAN