نوع مقاله : مستخرج از پایان نامه
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 استادیار مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران *(استاد راهنما و نویسندة مسئول)
3 استادیار مدیریت ورزشی، واحد تهران، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران .
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
مقاله پژوهشی
فصلنامه انسان و محیط زیست، شماره 61، تابستان 1401، صص 249-266
چارچوب مدل توسعة تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش با رویکرد طرحهای ترکیبی
پونه قنبری [1]
مینا حکاک زاده [2]*
محسن منوچهری نژاد [3]
تاریخ دریافت: 11/7/1399 تاریخ پذیرش:19/11/1399
چکیده
زمینه هدف: هدف این مقاله تدوین چارچوب مدل توسعة تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش با رویکرد طرحهای ترکیبی بود.
روش بررسی: روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحلهای از نوع ابزارسازی بود. روش پژوهش کیفی، مطالعةموردی کیفی و مشارکتکنندگان بالقوه شامل14 نفر از متخصصان عضو هیئت علمی بودند. رویکرد نمونهگیری، هدفمند و روش نمونهگیری صاحبنظران کلیدی بود. گردآوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبة نمیهساختارمند بود. در بخش کمی روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود؛ که تعداد آنان با توجه به تعداد 51 فدراسیون فعال در کشور، شامل 153 نفر بودند. با توجه به جدول حجم نمونه مورگان، تعداد 113 نفر بر اساس روش نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونة پژوهش مشخص گردیدند. در نهایت پس از پخش و جمعآوری پرسشنامههای پژوهش؛ تعداد 89 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده گردید.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مقدار T مربوطه هر عامل تأثیر معناداری را دارن و تمامی چارچوب مدل توسعة تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش مورد تأیید قرار گرفت. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که توسعة تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش شامل شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهای، پیامدها، راهبردها میباشد. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد.
بحث و نتیجهگیری: همانگونه که نتایج این پژوهش نشان داد فعالیتهای سازمانهای ورزشی بر توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش تأثیر فراوانی دارد.
واژگان کلیدی: تمدن بوم شناختی، محیط زیست، توسعه پایدار
Human and Environment, No. 61, Summer 2022, pp. 249-266
Framework model for the development of ecological and environmental civilization in sport with a hybrid approach
Poneh Ghanbari [4]
Mohsen Manochehri Negad [6]
Received: October 2, 2020 |
Accepted: February 7, 2021 |
Abstract
Background: The purpose of this study was to develop a framework for modeling ecological and environmental civilization in sport using a hybrid approach.
Studying Method: The research method was a two-stage instrumental exploratory combination. The qualitative research method, the qualitative case study, and the potential participants included 14 faculty members. The sampling approach was purposeful and the method of sampling was key. The data collection continued until theoretical saturation. The research tool was a semi-structured interview. In the quantitative part of the descriptive-survey research method, the head, vice chairman and secretary of sport federations were 153 persons with 51 active federations in the country. According to Morgan sample size table, 113 individuals were selected as the research sample according to available sampling method. Finally, after distribution and collection of research questionnaires, 89 questionnaires were analyzed. Descriptive statistics and structural equation modeling were used to analyze the data.
Findings: The results showed that the respective T values of each factor had a significant impact and the whole framework of ecological and environmental civilization development model in sport was approved. The results also show that the development of ecological and environmental civilization in sport includes causal conditions, contextual conditions, intervention conditions, consequences, strategies. The results of this study also showed that the research model has a good fit.
Conclusion & Results: As the results of this research showed, the activities of sports organizations have a great impact on the development of ecological and environmental civilization in sports.
Keywords: Ecological Civilization, Environment, Sustainable Development.
مقدمه
در سالهای اخیر به علت مسائل مختلفی نیاز شده است که سازمانها به مسائل مختلف اقتصادی از جمله کاهش هزینهها فکر نمایند. امروزه سازمانها میبایستی در انجام فعالیتهای مختلف به جنبههای گوناگونی از جمله جامعه و محیطزیست نیز توجه نمایند. امروزه اهمیت محیطزیست سالم و ضرورت تلاش برای حفظ آن بر کسی پوشیده نیست. حفاظت ازمحیطزیست کره زمین بدون مشارکت تمامی کشورها و مردم امکان پذیر نمیباشد. به همین دلیل در اسناد حقوقی بین المللی از جمله اعلامیه ریو، دستور کار 12 و ... بر اصل مشارکت عمومی در حفظ محیطزیست تأکید شده است (1). با مطالعه این اسناد و جمعبندی آنها سه مؤلفه لازم برای مشارکت عمومی تعیین میشود. این سه مؤلفه عبارتند از: حق دسترسی به اطلاعات زیستمحیطی، مشارکت عموم در فرآیند تصمیمسازی و تصمیمگیری و همچنین دسترسی و توسل به مراجع اداری و قضایی در حوزة محیط زیست (2)و این مسئله بازگو کننده این مهم میباشد که تأکید جهانی بر مسئله محیط زیست وجود دارد. از طرفی ارتقاء مسائل بوم شناختی به عنوان یکی از دغدغههای مهم سازمانها در سطح بین المللی وجود داشته است. این مسئله سبب گردیده است تا امروزه تلاش جهت توسعه مسائل بوم شناختی از سوی سازمان و افراد مختلفی انجام گردد. ارتقا تمدن بوم شناختی سبب میگردد تا بتوان به صورت مناسب تری مسیر توسعه و بهبود محیط زیست را به دنبال داشت (3). اهمیت توجه به محیط در سازمانها سبب شده است تا بسیاری از سازمانها در مسیر توسعة محیطزیست برنامهریزی مدونی داشته باشند. اما در این مسیر منابع انسانی به عنوان یک نیروی قوی در سازمانها میتوانند، میزان دستیابی سازمانها به اهداف زیست محیطی سازمان را دستخوش تغییرات دهد (4). سازمانها با الزامات گریزناپذیر برای مواجهه با چالش حفاظت محیطزیست روبرو هستند و مدیریت مناسب زیست محیطی به عامل موفقیت سازمانها تبدیل شده است. یکی از اهداف کلان سازمانها همزمان با توسعه کمی در ظرفیتها و افزایش تنوع و کیفیت محصولات و خدمات، بهبود مستمر وضعیت زیست محیطی میباشد (5). اجرای سیستم مدیریت زیست محیطی با وجود شرایط ناپایدار اقتصادی و وجود شرایط سخت و قوانین و مقررات زیست محیطی در اکثر سازمانها بمنظور راه حلی برای بهبود عملکرد زیست محیطی خود مطابق با قوانین و مقررات و افزایش توان رقابتی خود در بازارهای جهانی رواج بسیاری پیدا کرده است (6). اهمیت عملکرد محیطی در سازمانها سبب شده است تا بررسیهای عمیق در مسیر گسترش عملکرد محیطی سازمانها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد (7).
توجه به جنبههای مختلف محیط زیست و بوم شناختی در ورزش سبب میگردد تا بتوان ضمن ارتقا جنبههای زیست محیطی؛ شرایط جهت استفاده ابزاری از توسعه تمدن بوم شناختی و محیط زیست جهت ارتقا عملکرد ارکان مختلف ورزش را در پی داشت. به عبارتی ورزش به واسطه توسعه تمدن بوم شناختی و محیط زیست میتواند به ارتقا نام و جایگاه خود در میان سایر حوزهها کمک نماید. همچنین پژوهشات چندین عامل تأثیر گذار بر نظر مردم را درباره افراد معروف به منزله حامیان زیست محیطی و بوم شناختی شناسایی کردهاند. ویژگیهای افراد مانند جذابیت آنها و اعتبار، و قابلیت اطمینان و تخصص همگی بر تناسب و کارایی فرد معروف تأثیرگذار بوده است (4). همچنین تامسون (2006) دریافت که نیازهای افراد به خود مختاری، ارتباط و رقابت بر دلبستگی به افراد مشهور تأثیر گذار است. ازیکسون به دو ویژگی تخصص و قابل اعتماد بود افراد مشهور جعت توسعه فعالیتها تأکید شده است (8). برگسترام[7] (2004) هم پی برد که رفتار احترام آمیز جذابیت و مشابهت از ویژگیهای دیگری است که بر انها تأکید داشتهاند. همچنین بانیته[8] (2011) در پژوهش خود پی برد که هشت ویژگی تعیین کننده افراد معروف عبارتاند از ارتباط با تماشاگران با ورزشکار و محصول، ارتباط محصول با حوزه فعالیت ورزشکار، جذابیت، احترام، آشنایی جامعه با ورزشکار، قابل اعتماد بودن، تخصص، و علاقه جامعه به ورزشکار. در پژوهشات مختلفی به بررسی برخی مسائل مربوط به بوم شناختی و زیست محیطی پرداخته شده است (9). ارائجو[9] و همکاران (2006) در پژوهش خود مشخص نمودند که ورزش نقش مهمی بر محیط خود دارد که این مسئله سبب گردیده است تا ضرورت استفاده از تمدن بوم شناختی در فعالیتها و برنامههای ورزشی درک گردد (10). هستی[10] (2000) در پژوهش خود مشخص نمود که اهمیت مسائل بوم شناختی چنان زیاد میباشد که نیاز است تا در برنامه ریزیهای درسی در حوزه ورزش به نوعی تمدن بوم شناختی و ورزش را وارد برنامههای درسی افراد نمود (11). جیان لین (2008) مشخص نمود که ورزش و تمدن بوم شناختی نیاز به ایجاد ارتباطات نزدیک دارند. وی مشخص نمود که ورزش به علت اهمیت خود نقش مهمی در بهبود تمدن بوم شناختی دارد. از طرفی در پژوهشات اندکی به ارائه مدل اکتشافی در حوزه محیط زیست و بوم شناختی پرداختهاند (12). ممیوند و همکاران (1397) در پژوهش خود پس از استفاده از روش گرانند تئوری مشخص نمودند که شرایط علی از جمله تدوین فکورانه و همسویی ارزشی نقش مهمی در جهت اجرای موفق خط مشیهای زیست محیطی دارد (13). از طرفی اسمیت سباستو و والکر[11] (2005) در پژوهش خود مشخص نمودند که برخی جنبههای مدیریتی در مسیر بهبود و توسعه آموزشهای اکولوژیکی در قالب مسائل علی تأثیرگذار میباشد (14). نامدار و همکاران (1396) نیز در پژوهش خود مشخص نمودند که از میان مقولات استخراج شده تعداد سه مقوله "نگرش زیست محیطی"، "موقعیت اقتصادی" و "سیاستهای زیستمحیطی"، بهعنوان مقولههای اصلی و شش مقوله با عنوانهای دسترسی به منابع، مسایل زمینهای، آموزش، تکنولوژی، تعاون و مشارکت و تأثیر همنوعان و تجارب بومی بهعنوان مقولات فرعی قلمداد شدند (15). همانگونه که نتایج این پژوهش نشان داد فعالیتهای سلبریتیهای ورزشی بر توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش تأثیر فراوانی دارد. افراد مشهور وررزشی با اطلاع رسانی دقیق در زمینه محافظت از محیط زیست و توسعه تمدن بوم شناختی میتوانند موجب مشارکت مردم گردد. مشارکت موثر مردم در زمینه توسعه پایدار در ورزش در فرآیند تصمیم گیری در یک فضای شفاف، اعتماد عمومی به دولت را افزایش داده است. برای موثر بودن مشارکت و شفاف بودن فضا نیاز به داشتن آگاهی و اطلاعات است تا مردم آگاهانه در فرآیند تصمیم گیری در امور محافظت از محیط زیست ورزشی مشارکت نمایند. مشارکت مردم علاوه بر ایجاد مشاهده و نظارت بر اجرای سیاستهای محافظت از محیط زیست ورزشی، امکان مشارکت در فرآیندهای سیاستگذاری دولتی را نیز فراهم میسازد. بدون شک تقویت و توسعه شاخصهای پایدار در ورزش کاهش اثرات تخریب زیست محیطی در ورزش را به دنبال خود خواهد داشت، و ساختارهای و منابع اجتماعی، فرصتها و تواناییهای افراد را در هنگام مواجه با چالشهای زیستی در ورزش را تحت تأثیر قرار میدهند. فدراسیونهای ورزشی بایست با فعالیتهای ورزشی، نقش مؤثر خود در توسعه ورزش را به عموم اطلاع رسانی نماید. آنگاه با ایجاد آگاهی نسبت به خطرات زیستمحیطی و حفظ منابع طبیعی در ورزش روحیه مشارکت و مسئولیت پذیری ورزش همه آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار دهند. در بحث توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش این پژوهش را به سوی شناسایی ظرفیتهای پیش روی صنعت ورزش هدایت کرده است، همچنین کاملا مشخص میباشد که توسعه تمدن بوم شناختی و زیستمحیطی هم بر سازمانها تأثیرگذار میباشد و هم جامعه تأثیرگذار میباشد. از طرفی با بررسی پیشینه پژوهشات و مرور مبانی نظری در خصوص توسعه تمدن بوم شناختی و زیستمحیطی انجام گردید، فقدان مدلی جامع در جهت ظرفیتهای موجود در صنعت ورزش در سازمانهای کشور ایران درک میگردد. با توجه به فقدان مدلهای جامع در این خصوص، جهت ارائه مدل در پژوهش حاضر از روش داده بنیاد جهت کشف مفاهیم در این حوزه و ارائه مدل توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش استفاده خواهد شد. شکل 1 مدل مفهومی پژوهش بر مبنای روش داده بنیاد را نشان میدهد.
روش پژوهش
با توجه اینکه هدف پژوهش حاضر مطالعه عمیق چارچوب توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش است، طرح آن از طرحهای ترکیبی است و روش آن، با توجه به اینکه از قبل الگویی وجود نداشته و پژوهشگر درصدد کشف این الگو بوده است، از مدلهای ترکیبی اکتشافی متوالی )کیفی - کمی( است و چون در پی ساخت ابزاری برای سنجش چارچوب توسعه تمدن بومشناختی و زیست محیطی در ورزش بر اساس دادههای بخش کیفی است، از نوع اکتشافی متوالی- ابزار سازی است. از این رو ابتدا روششناسی و تحلیل بخش کیفی و سپس روششناسی و تحلیل بخش کمی پژوهش به تفکیک ارائه میشود و در بخش نتیجهگیری، نتایج به دست آمده در هر دو بخش با هم ادغام و ارائه خواهد شد.
شکل 1: مدل مفهومی پژوهش
Figure 1: Conceptual model of the research
شکل 2: فرآیند تحقیق ترکیبی اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازی
Figure 2: The sequential exploratory combined research process of the instrument-making type
الف) روش شناسی بخش کیفی
روش پژوهش در بخش کیفی مطالعه موردی کیفی است و مشارکت کنندگان خبرگان حوزه مدیریت ورزشی هستند. با بهره گیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی )شامل14 نفر از خبرگان حوزه مدیریت ورزشی( برای شناسایی چارچوب توسعه تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش انتخاب شدهاند و با آنها مصاحبه به عمل آمده است. ابزار مورد استفاده برای شناسایی عوامل توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش، مصاحبه نیمه ساختمند )با گروههای کانونی( و مطالعه اسناد بوده است. برای تامین روایی و پایایی مطالعه از روش ارزیابی لینوکلن و گوبا استفاده شد. بدین منظور چهار معیار بدین منظور چهار معیار اعتبار (باورپذیری(، انتقال پذیری، اطمینان پذیری و تأییدپذیری برای ارزیابی در نظر گرفته شد و برای دستیابی به هریک از این معیارهای، اقدامات زیر انجام گرفت:
اعتبارپذیری: معادل روایی در پژوهشهای کمّی است. بدین منظور، پرسشها را اساتید راهنما و مشاور تأیید کردند که میزان موثق بودن دادههای پژوهش را به حد قابل قبولی افزایش داده است.
انتقالپذیری: جایگزین اعتبار بیرونی در پژوهشهای کمّی است. برای این منظور یافتههای پژوهشی توسط دو متخصص ظرفیت زیست محیطی که در پژوهش مشارکت نداشتند، مورد بررسی قرار گرفتند.
اطمینانپذیری: معادل پایایی در پژوهش کمّی است و به منظور ایجاد اطمینان پذیری، جزئیات پژوهش و یاد داشت برداریها ثبت و ضبط شد.
تأییدپذیری: به معنای پرهیز از سوگیری است. بدین منظور تمامی مراحل به دقت ثبت و ضبط شده و همه مستندات به صورت پیوست در اختیار و تأیید اساتید قرار گرفته است.
برای اخذ مجوز مورد نیاز برای انجام دادن مصاحبه با افراد کانونی، اقداماتی صورت گرفت که در این بخش پس از جلب همکاری صاحب نظران کلیدی برای مصاحبه و جلب اعتماد آنان رای دادن اطلاعات لازم، در زمان مقرر مراجعه و اطلاعات لازم گردآوری شده است. تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از مصاحبههای انجام شده، با روش تحلیل داده بنیاد انجام گرفته است.
یافتههای توصیفی پژوهش
یافتههای توصیفی مربوط به نمونههای آماری پژوهش حاضر در جدول 1 به نمایش گذاشته شده است.
نتایج توصیفی پژوهش نشان داد که نمونههای بخش کیفی پژوهش شامل 58/78% مرد و 42/21% زن بودند. همچنین از این میان نمونههای پژوهش افراد دارای مرتبه علمی دانشیار با 42/71 % بیشترین تعداد را دارا میباشند. نتایج توصیفی مربوط به وضعیت جنسیت نمونه پژوهش در بخش کمی حاضر نشان داد که 9/89% از افراد شرکت کننده در پژوهش مردان و 1/10% زنان میباشند. نتایج یافتههای توصیفی پژوهش همچنین نشان داد که از میان نمونههای پژوهش، افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد با 9/53% بیشترین تعداد را دارا میباشند. نتایج حاصل از 14 مصاحبه که تا حد اشباع نظری ادامه یافت و از طریق تحلیل محتوا و کدگذاری باز، محوری و انتخابی در قالب پنج مؤلفهی کلی شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخلهگر، پدیده اصلی، اقدامات و پیامدها انجام شد. جدول شماره 2 نتایج مربوط به بخش کیفی را به نمایش گذاشته است.
جدول 1: یافتههای توصیفی پژوهش
Table 1: Descriptive findings of the research
بخشهای تحقیق |
ویژگیهای جمعیت شناختی |
گروه ها |
فراوانی |
درصد |
بخش کیفی پژوهش |
جنسیت |
مرد |
11 |
78.58 |
زن |
3 |
21.42 |
||
مرتبه علمی |
دانشیار |
10 |
71.42 |
|
استادیار |
4 |
28.58 |
||
بخش کمی پژوهش |
جنسیت |
مرد |
80 |
89.9 |
زن |
9 |
10.1 |
||
سطح تحصیلات |
دکتری |
11 |
12.4 |
|
کارشناسی ارشد |
48 |
53.9 |
||
کارشناسی |
30 |
33.7 |
جدول 2: کدگذاری بخش کیفی
Table 2: Coding of the qualitative part
ابعاد کلی |
مقولات |
شرایط علی |
عوامل ساختاری و مدیریتی · الزام به درج شعارهای حفظ توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی روی پیراهن بازیکنان در رویدادهای رسمی؛ · الزام به رعایت اصول توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ساخت و سازهای ورزشی؛ · الزام به استفاده از مواد قابل بازیافت در حین برگزاری رویدادها؛ · برگزاری جشنوارهها و مسابقات ورزشی با هدف حمایت از توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی؛ · قدردانی و اختصاص پاداش به تیم ها، باشگاهها و ورزشکارانی که حامی محیط زیست هستند؛ · تأکید بر استفاده از خودروهایی با سوخت های غیرفسیلی در رویدادهای ورزشی؛ · تأکید بر استفاده از انرژی های پاک در تامین روشنایی و گرمای اماکن ورزشی؛ · افزایش سرانه فضای سبز در اماکن ورزشی و مانور رسانه ای روی آن؛ · استقرار سیستم دفع ایمن و پاک پسماندها و زبالهها در ورزشگاهها و اماکن تفریحی؛ · گسترش حیطه فعالیتها و اطلاع رسانی های کمیسیون ورزش و محیط زیست کمیته ملی المپیک؛ · طراحی یک وب سایت جامع و به روز در این زمینه؛ · امتیاز به حفظ و توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در انعقاد قرارداد با پیمانکاران ورزشی؛ · تدوین آیین نامه و دستورالعمل حفظ بوم شناختی و زیست محیطی در رویدادها و اماکن ورزشی؛ · همکاری بیشتر با سازمان های بین المللی نظیر کمیته بین المللی المپیک؛ · افزایش بودجه مرتبط با فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در این زمینه؛ · راه اندازی سامانه اطلاعاتی منسجم و جامع با شبکه های ارتباطی توانمند؛ · تعریف و تدوین مکانیزمهای اجرایی دقیق در راستای حفظ بوم شناختی و زیست محیطی در پروژههای بخش ورزش؛
عوامل فرهنگی · افزایش تبلیغات رسانه ای؛ · جلب مشارکت ورزشکاران ستاره و محبوب در فعالیت های بوم شناختی و زیست محیطی ؛ · انتخاب شعارها و نمادهای مناسب در رویدادهای ورزشی ملی با تکیه بر اصول بوم شناختی و زیست محیطی؛ · برگزاری همایشها و نشست های علمی با محوریت بوم شناختی و زیست محیطی ؛ · الگوبرداری از فعالیت های سایر کشورهای موفق در زمینه بوم شناختی و زیست محیطی ؛ · همکاری نزدیک بین وزارت ورزش، سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش جهت تدوین قراردادهای همکاری فی ما بین؛ · گسترش فرهنگ عمومی حفظ بوم شناختی و زیست محیطی ؛ · تأکید بیشتر بر این موضوع در ورزش های پایه و آموزشی؛ · افزایش سطح تسهیلات دولتی در کمک به سازمان های ورزشی خدمات رسان به بوم شناختی و زیست محیطی؛ · تقویت عزم ملی برای توسعه فرهنگ بوم شناختی و زیست محیطی ؛ · لزوم اجرای قوانین و الزامات کشور در جهت پیشبرد شعار(توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی)
عامل سازمانی · حمایت و پشتیبانی مستمر مسئولان ورزشی از برنامههای توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی · مشارکت ورزشکاران در برنامههای معمول توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی · وجود سیاستها و خط مشیهای روشن در زمینه آموزش توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی · مشارکت با سایر موسسات دیگر · وجود منابع انسانی کافی در ورزش برای پشتیبانی از توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی · تحیلی نیاز به توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی · نظارت مستمر مسئولین ورزشی در طول دوره انجام فعالیتهای توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی |
شرایط زمینهای |
اهداف توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی: · کسب دانش در مورد مفاهیم · آشنایی با ارزشها و مفاهیم · شناسایی فرآیندهای طبیعی محیط زیست و روابط با بوم شناختی · شناسایی بحرانهای بوم شناختی و زیست محیطی · آگاهی از پیامدهای فعالیتهای انسانی در مورد توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی · درک ارتباطات بین انسانی و بوم شناختی و زیست محیطی به عنوان عناصر لازم و ملزم یکدیگر · رشد فهم از بهای منابع بوم شناختی و زیست محیطی و تلاش در جهت حفظ آن · افزایش آگاهی و کنجکاوی فراگیر در مورد بوم شناختی و زیست محیطی و پشتیبانی از راههای حلهای رضایت بخش در حل مشکلات توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی
آموزش · آموزش از طریق پخش متسقیم بازی ها · آموزش از طریق شبکههای مجازی · آموزش از طریق شیوههای غیر همزمان
عوامل پژوهشی · برگزاری کارگاه های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت برای ورزشکاران و سایر اعضای جامعه ورزش؛ · انتشار بروشورها و کتاب های آموزشی؛ · افزایش تعداد پژوهش های علمی در زمینه راهکارهای حفظ تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش؛ · گنجاندن اصول حفاظت از تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در سرفصل های آموزشی دوره های مربیگری و مدیریتی ورزش؛ · همکاری فدراسیونها و سایر سازمان های ورزشی با مراکز علمی و پژوهشی در آموزش و پژوهش های مرتبط؛ · سوق دادن پژوهشات و پایان نامه های دانشجویی به سمت ورزش و تمدن بوم شناختی و زیست محیطی ؛ · راه اندازی رشته یا گرایش تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی با عنوان ورزش و تمدن بوم شناختی و زیست محیطی؛ |
شرایط مداخله گر |
عوامل کلان ● عدم توجه سازمانهای ورزشی ● عدم تعامل سازمانهای محیط زیست جهت تعامل با سازمانهای ورزشی ● فقدان اعتماد به ورزشکاران ● نفوذ گروههای سیاسی به سازمانها و عدک همکاری ورزشکاران ● دغدغههای مالی گسترده سازمانها ورزشی ● چندشغله بودن مدیران سازمان ها
عوامل خرد ● عدم علاقه ورزشکاران به آموزش بوم شناختی و زیست محیطی ● عدم توجه کارکنان فدراسیونهای ورزشی در مسائل آموزشی در سازمان ● فرآیندهای ناکارآمد سازمانی ● عدم نگرش مثبت به افزایش دامنه فعالیتی سازمانهای ورزشی ● عدم شفافیت فرآیندهای سازمانی ● ضعف در تبدیل انواع دانش در سازمان ● ضعف سیستمهای ارزیابی در سازمان ها ● مهارت پایین سازمانهای ورزشی جهت ایجاد توسعه بوم شناختی و زیست محیطی |
پدیده اصلی (توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی) |
● خدمات محیط ورزشی ● الگوی زیستی ● گرایشات بوم شناختی ● احساس تعلق ● ساختار آموزشی ● اهداف اجتماعی ● فناوری ● مدیریت و منابع انسانی ● مشارکت مردمی |
راهبردها |
● ایجاد تیمهای موثر برنامه ریزی، طراحی، تولید و توزیع فرآیند توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی ● ایجاد پایگاههای حمایت و پشتیبانی از پروژه برای ورزشکاران مختلف جهت توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی ● پیگیری جلسات در زمینه توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی ● وجود سیتمهای یادآوری به فدراسیونهای ورزشی درباره شیوههای کارهایی تحویل داده نشده ● هدایت و آموزش الکترونیکی، توسعه و راهبردهای توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی ● هماهنگ کردن فدراسیونهای ورزشی و پشتیبانی از انها در جهت توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی ● ارئه خدمات تعاملی با ورزشکاران ● کسب دانش، شناخت، ارزش و گرایشات هاف مسئولیت پذیری و فراگیری مهارتهای مورد نیاز برای محافظت و بهبود محیط زیست ● درک نیاز به پاسخگویی در ورزش و الزام در حل مسائل توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی ● ارئه طیف وسیع از طرحهای موفق توسعه ای ، ملی، بین المللی در مورد توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی |
پیامدها |
رفتارهای بوم شناختی و زیست محیطی · فدراسیونهای ورزشی حاضر به تعهد برای اقدام به رفتار حافظ زیست محیطی و بوم شناختی هستند · فدراسیونهای ورزشی باید در آینده نزدیک رفتارهای زیست محیطی و بوم شناختی انجام دهند · فدراسیونهای ورزشیو سازمانهای ورزشی حاضر به تلاش بیشتر برای حفظ محیط زیست و بوم شناختی هستند · برای تبدیل به یک ورزشکار حافظ محیط زیست حاضرم سبک زندگی ام را تغیردهم · سازمانهای ورزشی برای حفظ محیط زیست و بوم شناختی هزینه پرداخت کنم
ارزشهای بوم شناختی و زیست محیطی · تمام موجودات زنده، با ارزش هستند و باید مورد محافظت قرار بگیرند · زمین به خودی خود ارزشمند است و ارزش آن ربطی به انسانهای روی آن ندارد. · هر فدراسیون میتواند حامی حیوانات که در حال انقراض هستند باشد. · طبیعت حتی در جنبه های بیجان خود نیز باید مورد محافظت قرار بگیرد. · فدراسیونهای ورزشی در رابطه با تمام اعمالی که زیست محیطی و بوم شناختی را تحت تأثیر قرار میدهند، در مقابل آنها مسئولیت دارند
دانش بوم شناختی و زیست محیطی · سازمانهای ورزشی میتوانند با تبلغات آلودگی آب رودخانه ها، نهرهها و اقیانوسها را کاهش دهند · سازمانهای ورزشی میتوانند با تبلغات آلودگی نابودی حیوانات و گیاهان را کاهش دهند · ایجاد پیام های در بیلبوردها و تابلوهای تبلغاتی هنگام پخش بازیهای ورزشی |
با توجه به نتایج بخش کیفی، مدل مفهومی پژوهش شکل گرفت. شکل 3 مدل مفهومی پژوهش را نشان میدهد.
شکل 3: مدل مفهومی پژوهش
Figure 3: Conceptual model of the research
ب. روش شناسی بخش کمی پژوهش
در بخش کمی از روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و روش اجرا به صورت میدانی است. هدف از انجام این مرحله، تدوین الگو چارچوب مدل توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در مرحله کیفی بوده است. جامعه آماری این پژوهش پژوهش شامل رئیس، نائب رئیس و دبیر فدراسیونهای ورزشی بودند که تعداد آنان با توجه به تعداد 51 فدراسیون فعال در کشور، شامل 153 نفر بودند. با توجه به جدول حجم نمونه مورگان، تعداد 113 نفر بر اساس روش نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه پژوهش مشخص گردیدند. در نهایت پس از پخش و جمعآوری پرسشنامههای پژوهش؛ تعداد 89 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت برای بررسی روایی صوری از نظر ده تن از اساتید مدیریت ورزشی بهره گرفته شد و برای روایی محتوایی سوالهای پرسش نامه از مدل لاشه استفاده شد و روایی محتوایی تأیید شد. همچنین روایی همگرا در جدول (1) ارائه شده است. برقراری روایی همگرا و مطلوب مدل حاکی از اعتبار مناسب ابزار اندازهگیری در جامعه مورد مطالعه دارد. تحلیل نتایج این مطالعه به روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos 20 و SPSS20 انجام شده است. همانطور که در جدول شماره (3) مشخص است همه متغیرها از پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ بالای 7/0؛ میانگین واریانس استخراج شده بالای 5/0 را کسب نمودهاند. میتوان پایایی و روایی همگرای پژوهش حاضر را تأیید نمود. پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراج شده الگو چارچوب مدل توسعه تمدن بومشناختی و زیست محیطی با توجه به اینکه بصورت مدل سلسله مراتبی آورده شده است به صورت دستی محاسبه گردیده است.
یافتههای بخش کمی پژوهش
جهت بررسی ساختار عاملی، چارچوب مدل توسعه تمدن بومشناختی و زیست محیطی از روش تحلیل مسیر استفاده گردید. پس از محاسبه مقدار T مربوطه هر عامل مشخص گردید که تمامی چارچوب توسعه تمدن بومشناختی و زیستمحیطی تأثیر معناداری را دارند. شکل 1 مدل آماری پژوهش حاضر را به نمایش گذاشته است.
جدول3. پایایی و روایی همگرایی
Table 3. Convergent reliability and validity
الفای کرونباخ |
پایایی ترکیبی |
میانگین واریانس استخراج شده |
متغیرهای پژوهش |
801/0 |
890/0 |
832/0 |
شرایط علی |
823/0 |
898/0 |
778/0 |
شرایط زمینه ای |
865/0 |
865/0 |
780/0 |
توسعه بوم شناختی و زیست محیطی |
712/0 |
913/0 |
801/0 |
شرایط مداخله گر |
789/0 |
932/0 |
812/0 |
راهبردها |
783/0 |
901/0 |
879/0 |
پیامد ها |
جدول 4: اثرات متغیرها بر مدل
Table 4: Effects of variables on the model
متغییرها |
برآورد استاندارد |
خطای معیار |
نسبت بحرانی |
سطح معناداری |
فرضیات |
شرایط علی بر توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی تأثیر میگذارد |
0.71 |
0.17 |
3.76 |
0.001 |
قبول |
شرایط زمینهای بر راهبردها توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی تأثیر میگذارد |
0.70 |
0.18 |
3.45 |
0.001 |
قبول |
توسعه بر راهبردها توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی تأثیر میگذارد |
0.68 |
0.16 |
4.12 |
0.004 |
قبول |
شرایط مداخله گر بر راهبردها توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی تأثیر میگذارد |
0.71 |
0.21 |
3.16 |
0.008 |
قبول |
راهبردها بر پیامدهای توسعه تمدن بوم شناختی و زیستمحیطی تأثیر میگذارد |
0.86 |
0.25 |
3.54 |
0.006 |
قبول |
همان طور که جدول 4 نشان میدهد تمامی متغییرها دارای اثر معناداری میباشد. همچنین نشان داد که براساس شاخصهای برازندگی (جدول 5 و نمودار 1) نیز مشخص گردید که مدل پژوهش مدل مناسبی میباشد.
جدول 5: شاخصهای برازش مدل
Table 5: Model fit indices
|
Chi-square (X2) |
df |
X2/df |
RSMEA |
CFI |
GFI |
AGFI |
NFL |
میزان |
343/132 |
64 |
067/2 |
004/0 |
923/0 |
920/0 |
925/0 |
924/0 |
ملاک |
.......................... |
کوچک تر از صفر نباشد |
کمتر از 3 |
کمتر از 05/0 |
بیشتر از 90/0 |
بیشتر از 90/0 |
بیشتر از 90/0 |
بیشتر از 90/0 |
تفسیر |
برازش مطلوب |
برازش مطلوب |
برازش مطلوب |
برازش مطلوب |
برازش مطلوب |
برازش مطلوب |
برازش مطلوب |
برازش مطلوب |
شکل 4: مدل ساختاری پژوهش
Figure 4: Structural model of the research
شکل5: مدل نهایی پژوهش
Figure 5: The final research model
بحث و نتیجه گیری
در این پژوهش به بررسی ارایه توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش پرداخته شده است. محیط ورزش به عنوان یکی از تأثیرگذارترین محیطها در عرصه حاضر نقش مهمی در سطح جهان دارد. ورزش با توجه به گستردگی خود سبب گردیده است تا دامنه فعالیت زیادی در سطح ملی و بین المللی داشته باشد که این مسئله ضمن بروز برخی پتانسیلها سبب شکلگیری برخی آسیبها شده است. محیطهای ورزشی به علت جذب مخاطبان بسیار از منظر زیستمحیطی آسیبهای جدی بر محیط داشتهاند که این مسئله سبب گردیده است تا امروزه مدیریت مسائل زیستمحیطی در ورزش به عنوان یکی از چالشهای مهم مدیران ورزشی مشخص گردد (16). این مسئله نشان از اهمیت محیط زیست و توجه به آن در سطح بین المللی میباشد. حفاظت از محیط زیست نه تنها به عنوان جزء تفکیک ناپذیر توسعه پایدار بلکه به عنوان ارزش بنیادین مورد نیاز نسل امروز و نسلهای آتی مورد پذیرش و تأکید قرار گرفته است (2). یکی ازآرمانهای اهداف توسعه هزاره، تضمین پایداری زیست محیطی است که بسیاری از کشورها به اصول توسعه پایدار متعهد شدهاند، ولی این امر به پیشرفت کافی برای معکوس کردن روند تخریب منابع زیست محیطی جهان منجر نشده است (17). منابع طبیعی تجدید شونده امروزه در ابعاد مختلف زندگی بشر نقش بسزایی را ایفا مینمایند. در اغلب کشورهای در حال توسعه در اثر رشد فزاینده جمعیت، گسترش بیرویه شهرها، عدم آگاهی بهرهبرداران و فقدان برنامهریزی اصولی سطح منابع طبیعی شدیداً کاهش یافته و به واسطه تخریب کمی و کیفی، منابع طبیعی در خطر نابودی قرار گرفته است (1). نتایج پژوهش نشان داد که از طریق تحلیل محتوا و کدگذاری باز، محوری و انتخابی در قالب پنج مؤلفهی کلی شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخلهگر، پدیده اصلی، اقدامات و پیامدها انجام شد. که یافتههای این پژوهش با پژوهشهای ممیوند و همکاران (1397)، عباس زاده و کریمزاده (1396)، اسمیت سباستو و والکر (2005) و نامدار و همکاران (1396) همخوان میباشد ممیوند و همکاران (1397) در پژوهش خود پس از استفاده از روش گرانند تئوری مشخص نمودند که شرایط علی از جمله تدوین فکورانه و همسویی ارزشی نقش مهمی در جهت اجرای موفق خط مشیهای زیست محیطی دارد (13). از طرفی اسمیت سباستو و والکر[12] (2005) در پژوهش خود مشخص نمودند که برخی جنبههای مدیریتی در مسیر بهبود و توسعه آموزشهای اکولوژیکی در قالب مسائل علی تأثیرگذار میباشد (14). نامدار و همکاران (1396) نیز در پژوهش خود مشخص نمودند که از میان مقولات استخراج شده تعداد سه مقوله "نگرش زیست محیطی"، "موقعیت اقتصادی" و "سیاستهای زیستمحیطی"، بهعنوان مقولههای اصلی و شش مقوله با عنوانهای دسترسی به منابع، مسایل زمینهای، آموزش، تکنولوژی، تعاون و مشارکت و تأثیر همنوعان و تجارب بومی بهعنوان مقولات فرعی قلمداد شدند (15). توسعه تمدن بوم شناختی و زیستمحیطی به عنوان یک دغدغه مهم و کلیدی میتواند در جهت هماهنگی میان محیط ورزش و ورزش نقش مهم و کلیدی داشته باشد. دستیابی به مدلی جهت توسعه تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش میتواند زمینه جهت پویایی محیط ورزش در پاسخ به نیازهای بومی و محیطی را فراهم نماید. این مساله سبب گردیده است تا ارائه مدلی جهت توسعه تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش بتواند زمینه جهت ایجاد فعالیتهای اجرایی و عملیاتی در این خصوص در ورزش را فراهم نماید.
به نظر میرسد بهره گیری از تمدن بومشناختی در ورزش به واسطه ایجاد منابع مناسب برای ورزش، ایجاد ظرفیتی در جهت بهرهگیری از تمامی پتانسیلهای محیطی و همچنین ایجاد تعاملات میان ورزش و محیط پیرامون خود میتواند بستر مناسبی برای توسعه پایدار در ورزش را فراهم نمود. از این رو توجه به تمدن بوم شناختی به واسطه تاثیرگذاری در خصوص خدمات محیط ورزشی، الگوی زیستی، گرایشات بوم شناختی و احساس تعلق به بوم شناختی میتواند شرایطی مناسب در خصوص بهبود سطح توسعه پایدار در ورزش را فراهم نماید. بنابراین توجه به جنبههای مختلف محیط زیست و بوم شناختی در ورزش سبب میگردد تا بتوان ضمن ارتقا جنبههای زیست محیطی؛ شرایط جهت استفاده ابزاری از توسعه تمدن بوم شناختی و محیط زیست جهت ارتقا عملکرد ارکان مختلف ورزش را در پی داشت. به عبارتی ورزش به واسطه توسعه تمدن بوم شناختی و محیط زیست میتواند به ارتقا نام و جایگاه خود در میان سایر حوزهها کمک نماید. اهمیت توجه به مسائل زیست محیطی و همچنین حوزههای مربوط به بوم شناختی سبب گردیده است تا امروزه تلاشهایی جهت بهبود تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش ایجاد گردد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد بین که بین متغییرهای توسعه زیست محیطی و بوم شناختی در ورزش اثر معنادار مثبت و مستقیمی وجود دارد. توسعه ورزش همگام با سایر تغییرات اقتصادی، اجتماعی، فناوری و غیره در سالهای اخیر دستخوش تغییرات ماهیتی و فرایندی بسیاری شده است؛ درک تغییرات و شناسایی و بهرهگیری از فرصتهای زیست محیطی از ویژگیهای اساسی توسعه پایدار محسوب میشود؛ از این رو برای حل بنیادی مشکلات بحرانی محیط زیست در ورزش میبایست دیدگاه های کلان و زیربنایی توسعه ورزش منطبق با قانونمندیهای حفاظت محیطزیست طراحی شود و هرگونه سیاستگذاری و برنامهریزیهای توسعه ورزشی آینده کشور بر شالوده حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و بهره وری خردمندانه از این منابع با نگرش ایجاد تعادل و تناسب بین قانونمندیهای محیط زیست و توسعه پایدار در ورزش صورت گیرد. این یافته همسو پژوهشهای گری (2005) و هافمن (2005) است (3 و 4). توجه به جنبههای علی میتواند زمینه جهت رشد و پویایی محیطهای ورزشی در پاسخ به تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش را فراهم نماید. این مساله سبب گردیده است تا عوامل ساختاری، مدیریتی، فرهنگی و سازمانی مختلفی در جهت ایجاد نیازها و دغدغههای اولیه جهت ارائه تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش درک گردد.
سرمایهگذاری در حوزه زیستمحیطی میتواند فواید بیشماری را به ارمغان آورد. این مساله در برخی حوزهها از جمله ورزش به علت وجود حجم گستردهای از فعالیتها و برنامهها مهمتر میباشد. به عنوان مثال هر مسابقه از جام جهانی فوتبال 2006 در کشور آلمان حدود 3 میلیون کیلووات ساعت انرژی را به خود اختصاص داد و حدود بین 5 تا 10 تن زباله را نیز ایجاد نمود. این در حالی بود که قوانین زیست محیطی شفاف و مشخصی از سوی فیفا در قبل و حین برگزاری مسابقات اجرایی گردید و فعالیت هایی از جمله افزایش آگاهی و دانش محیطزیستی افراد، مکانیزمه شدن تبدیل زبالههای رویدادهای ورزشی به سوختهای قابل مصرف، بهبود پوشش گیاهی، ارتقا سیستم حمل و نقل عمومی و همچنین فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست اجرایی گردید. این مساله سبب گردیده است تا استانداردها و قوانینهای مشخصی از جمله صدور گواهینامههای رعایت استانداردهای محیط زیستی، فشار جهت بهبود پوشش گیاهی، نظارت بر حسن تبدیل و دفع زبالههای ایجاد شده، ایجاد حمل و نقلهای الکترونیکی و انرژی پاک جهت بهبود وضعیت محیط زیست در ورزش از سوی سازمانهای ورزشی بینالمللی اعمال گردد. این مساله سبب شد که سازمانهای ورزشی جهت بهبود آموزشهای محیط زیستی و مراقبت از مسائل محیط زیستی، اقدام به ایجاد تشکلهایی اختصاصی جهت پیگیری اهداف مذکور نمایند. به عنوان مثال در جام جهانی 2006 آلمان، کمیته سبز جهت بهبود وضعیت محیط زیستی شهرهای میزبان این مسابقات ایجاد گردید و عملا از مسابقات 2010 آفریقای جنوبی فعالیت خود را آغاز نمود (18). این مساله سبب گردیده است تا امروزه از محیطهای ورزشی انتظار میرود تا در فعالیت مربوط به زیست محیطی فعالیت داشته باشند چراکه محیطهای ورزشی از طرفی میتوانند با مدیریت مناسب آسیبهای محیط زیستی از جمله کاهش منابع طبیعی، مشکلات مربوط به پسماند، نابودی تنوع بیولوژیکی، آلودگی و مشکلات مربوط به سلامت عمومی را کاهش دهند و از طرفی میتواند به عنوان یک حوزه فرهنگی سبب ارتقا فعالیتهای زیست محیطی در سطح جامعه گردد. این مساله سبب گردیده است تا بهره گیری از ظرفیتهای محیط زیستی سبب ایجاد فوایدی گسترده در محیطهای ورزشی گردد. بنابراین توسعه محیط زیست میتواند به عنوان یک مساله کلیدی بر توسعه پایدار تاثیر داشته باشد. بنابراین توجه به توسعه محیط زیست در ورزش به واسطه تاثیرگذاری در مدیریت منابع، تحول فرهنگی و همچنین کاهش معضلات محیطی سبب میگردد تا گام مهمی در جهت شکلگیری و ارتقا سطح توسعه پایدار در ورزش برداشته شود.
همانگونه که نتایج این پژوهش نشان داد فعالیتهای سازمانهای ورزشی بر توسعه تمدن بوم شناختی و زیستمحیطی در ورزش تأثیر فراوانی دارد. افراد سازمانهای وررزشی با اطلاع رسانی دقیق در زمینه محافظت از محیطزیست و توسعه تمدن بوم شناختی میتوانند موجب مشارکت مردم گردد. مشارکت موثر مردم در زمینه توسعه پایدار در ورزش در فرآیند تصمیمگیری در یک فضای شفاف، اعتماد عمومی به دولت را افزایش داده است. برای موثر بودن مشارکت و شفاف بودن فضا نیاز به داشتن آگاهی و اطلاعات است تا مردم آگاهانه در فرآیند تصمیم گیری در امور محافظت از محیطزیست ورزشی مشارکت نمایند. مشارکت مردم علاوه بر ایجاد مشاهده و نظارت بر اجرای سیاستهای محافظت از محیطزیست ورزشی، امکان مشارکت در فرآیندهای سیاستگذاری دولتی را نیز فراهم میسازد. بدون شک ایجاد رویه مناسب در محیطهای ورزشی جهت توسعه تمدن بومشناختی و زیستمحیطی میتواند پیامدهای مناسبی در حوزههای ارزشی، رفتاری و دانشی داشته باشد. توجه به این پیامدها میتواند رمز موفقیت فعالیتهای اجرایی در حوزه توسعه تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش باشد. بدون شک تقویت و توسعه شاخصهای پایدار در ورزش کاهش اثرات تخریب زیست محیطی در ورزش را به دنبال خود خواهد داشت، و ساختارهای و منابع اجتماعی، فرصتها و تواناییهای افراد را در هنگام مواجه با چالشهای زیستی در ورزش را تحت تأثیر قرار میدهند. لذا سازمانهای ورزشی بایست با فعالیتهای ورزشی، نقش مؤثر خود در توسعه ورزش را به عموم اطلاع رسانی نماید. آنگاه با ایجاد آگاهی نسبت به خطرات زیست محیطی و حفظ منابع طبیعی در ورزش روحیه مشارکت و مسئولیت پذیری ورزش همه آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار دهند. این سازمانها بوسطه مشهوریت خود میتوانند گامهای اساسی در ترویج فرهنگ حفاظت از محیطزیست ورزشی و توسعه ورزش کشور داشته باشند.
Reference
Conference of the Scientific Association of Sports Management. (In Persian)
[1]- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
[2]- استادیار مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران *(استاد راهنما و نویسندة مسئول)
[3]- استادیار مدیریت ورزشی، واحد تهران، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
[4]- PhD Student of Sport Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
[5]- Assistant Professor of Sport Management, Branch, Kerman, Islamic Azad University, Kerman, Iran *)Corresponding author(
[6]- Assistant Professor of Sport Management, Tehran Branch, Farhangian University, Tehran, Iran
[7] Bergstrom
[8] Banyte
[9] Araujo
[10] Hastie
[11] Smith-Sebasto & Walker
[12] Smith-Sebasto & Walker
Conference of the Scientific Association of Sports Management. (In Persian)