نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه محیطزیست، دانشکدة منابع طبیعی و محیطزیست دانشگاه ملایر
2 گروه محیطزیست، دانشکدة منابع طبیعی و محیطزیست دانشگاه ملایر
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
مقاله پژوهشی
فصلنامه انسان و محیط زیست، شماره 60، بهار 1401 صص 229-245
ارزیابی سواد محیطزیستی دانشجویان دانشگاه ملایر با استفاده از مدلهای
تصمیمگیری چند معیاره
میرمهرداد میرسنجری*[1]
فوزیه بیگ محمدی[2]
فاطمه محمدیاری2
فریبا هدایت زاده2
تاریخ دریافت: 24/08/99 تاریخ پذیرش: 29/11/99
چکیده
زمینه و هدف: سواد محیطزیست توان درک نظامهای طبیعی است که زندگی ما را بر روی سیاره زمین ممکن میسازد، بنابراین در یک جامعه برخوردار از سواد محیط زیستی، جامعهای پایدار است که میداند حیاتش وابسته به محیطزیست است. در مطالعه حاضر میزان سواد محیطزیستی (آگاهی، نگرش و عملکرد) دانشجویان دانشگاه ملایر در خصوص جنبههای مختلف محیطزیست مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش بررسی: روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان در حال تحصیل در نیمسال دوم تحصیلی سال 1397 -1396 میباشد که در 7 دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، علوم پایه، فنی مهندسی، ادبیات و علوم انسانی، علوم ریاضی و آمار، کشاورزی و عمران و معماری مشغول به تحصیل هستند. اهمیت و اولویتبندی شاخصهای سواد محیطزیستی با استفاده از مدل تصمیمگیری تحلیل سلسله مراتبی بررسی شد.
یافتهها: بر اساس نتایج دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان نسبت به محیطزیست در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد اما در بین دانشکدهها همسان نیست. بالاترین میزان دانش در دانشجویان دانشکده منابع طبیعی و محیطزیست و سپس دانشکده کشاورزی بود. بر اساس نتایج از بین سه معیار اصلی دانش، نگرش و عملکرد، بیشترین اولویت با معیار دانش با وزن 69/0 بود. همچنین معیار عملکرد با وزن 23/0 و نگرش با وزن 07/0 به ترتیب اولویتهای دوم و سوم را از دید دانشجویان داشتهاند.
بحث و نتیجهگیری: در بین سه معیار دانش، نگرش و عملکرد معیار دانش بالاترین اهمیت را دارد. بالابودن وزن دانش محیط زیستی دانشجویان و اگاهی داشتن از عوامل تخریب محیط زیست و درک اینکه کدام عامل در جامعه امروزی محیط زیست را بیشتر تهدید میکند نویدی برای داشتن محیط زیست سالم و رسیدن به توسعه پایدار است. همچنین این نتیجه که دانشجویان حوزههای علوم محیطی، درک بهتری نسبت به محیطزیست و مسایل مربوط به آن دارند، لزوم گنجاندن آموزش محیطزیست کارآمد را در کل مراکز آموزش عالی برجستهتر میسازد. لذا دانشگاهها میتوانند با آموزش و افزایش سطح سواد محیطزیستی دانشجویان در تربیت نیروی انسانی متخصص و مسؤول در قبال محیط زیست گام مؤثری در جهت تحقیق اهداف توسعه پایدار بردارند.
واژههای کلیدی: سواد محیطزیستی، توسعه پایدار، آموزش محیطزیست، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، دانشگاه ملایر
Human and Environment, No. 60, Spring 2022, pp.229-245
Assessment of Environmental Literacy among Malayer University Students Using Multi-Criteria Decision-Making Models
Mir Mehrdad Mirsanjari*[3]
Fouzieh Bigmohammadi[4]
Fatemeh Mohammadyari2
Fariba Hedayatzadeh2
Received: November 14, 2020 |
Accepted: February 17, 2021 |
Abstract
Background and Objective: Environmental literacy is the ability to understand the natural systems that make our lives on planet possible, so in an environmentally literate society, there is a sustainable society that knows that its life depends on the environment. In this study, the level of environmental education (knowledge, attitude and practice) of students of Malayer University regarding different aspects of the environment was evaluated.
Method: The method of this research is applied in terms of purpose and in terms of data collection is descriptive-survey research. The statistical population of all students is studying in the second semester of 2016 -2017. In 7 faculties of Natural and Environmental Sciences, Basic Sciences, Engineering, Literature and Humanities, Mathematics and Statistics, Agriculture, Civil Engineering and Architecture Studying. The importance and prioritization of environmental literacy indices were investigated using the hierarchical analysis decision making model.
Findings: Based on the results of students' knowledge and attitude about the environment, they are at a relatively good level but it's not the same in faculties. The highest level of knowledge was in the students of the Faculty of Natural Resources and Environmental Sciences and then at the Faculty of Agriculture. Then, the importance and prioritization of environmental literacy indicators were studied. To this end, a hierarchical analysis decision making model was used. Based on the results of the three main criteria of knowledge, attitude and practice, the highest priority was the knowledge standard with a weight of 0.69. Also, the performance criterion with weight of 0.23 and attitude with weight of 0.07 respectively had second and third priorities in terms of students.
Discussion and Conclusion: Among the three criteria of knowledge, attitude and practice of knowledge criterion are the most important. Raising the weight of students' environmental knowledge and understanding of environmental degradation factors and understanding which factors are most threatening the environment in today's society are promising for having a healthy environment and achieving sustainable development. Also, the result is that students in the environmental sciences have a better understanding of the environment and related issues, Emphasizes the need to incorporate efficient environmental education throughout higher education institutions. Therefore, universities can increase the level of environmental education of the students in the training of human resources specialists and responsible for the environment to take effective steps to research the goals of sustainable development.
Keywords: Environmental Education, Sustainable Development, AHP, Malayer University
مقدمه
مشکلات و مسائل محیط زیستی، آسایش و آرامش بشر را به مخاطره انداخته است و این مشکل ناشی از رفتار نامطلوب محیطی است که بر اثر عدم احساس مسئولیت از زمان کودکی پدید میآید (1). لزوم بقای حیات و ارتقاء سطح زندگی انسانها ایجاب مینماید تا آنان از رابطه خود با محیط زیست آگاه بوده، آن را بشناسند و ارزشها و دیدگاههای لازم را برای حفاظت و بهبود آن در خود بپرورانند. در این میان ناآگاهیها و پایین بودن سطح فرهنگ عمومی از جمله موانع بر سر راه حفظ محیط زیست به حساب میآید (2). در نتیجه در جهت حفاظت از محیطزیست، نحوه رفتار انسان با طبیعت و روش زندگی وی باید تغییر یابد که این امر مستلزم تغییر نگرش انسان به محیطزیست است (3). به موازات افزایش فعالیتهای انسانی، مخاطرات و پیامدهای ناشی از آنها نیز افزایش یافته است. بنابراین با توجه به شدت تهدیدات علیه منابع زمین، سیستمهای طبیعی و جمعیت نیاز به آموزش گسترده افراد در برابر محیطزیست محسوستر است (4). با اندکی تأمل در بحرانهای مختلف محیطزیستی که بشر پشت سر نهاده است، در مییابیم که آنچه این بحرانها را تشدید میکند، کم سوادی محیطزیستی است. براساس تعریف یونسکو، سواد محیطزیستی آموزش عملی پایهای برای همه مردم است که برای آنها دانش، مهارتها و انگیزههای مقدماتی را فراهم میکند تا بتوانند نیازهای محیطزیستی خود را برطرف نموده و به توسعه پایدار کمک کنند (5). سواد محیطزیستی درک کردن ارتباط و به هم پیوستگی انسانها با محیط زیست و همچنین داشتن نگرشی مسوولانه در مورد محیط زیست است (6). در بین عوامل مؤثر بر رفتار (عملکرد) محیطزیستی، دانش، نگرش و تصورات افراد بیشتر از سایر عوامل مورد توجه محققان است (7). اولین شرط تغییر در نگرش افراد نسبت به محیطزیست، تغییرات رفتاری (8) و سپس افزایش دانش در رابطه با محیطزیست است. دانش محیطزیستی بیانگر این است که افراد درباره محیط زیست، مشکلات محیطزیستی و پیامدهای اقدامات انسانها بر محیطزیست و مسئولیتهای انسان نسبت به توسعه محیطزیست پایدار چه اطلاعاتی دارند (9). مطالعات مختلفی در این زمینه صورت گرفته است (10؛ 11؛ 12؛ 13؛ 14؛ 15؛ 16). از جمله صالحی و همکاران (10) در پژوهشی به بررسی نقش و تأثیر جنسیت در جهتگیریهای محیطزیستی در شهر ارومیه پرداختند. نتایج تحقیق نشان داد که اولاً، افراد مورد بررسی در نگرش محیطزیستی نمره بالایی کسب کردهاند؛ دوماً، جنسیت متغییر تأثیرگذاری بر روی نگرش محیطزیستی افراد نیست. سبزهای و همکاران (11) نیز در مطالعهای تأثیر آگاهی محیطزیستی بر نگرش و رفتار محیطزیستی دانشجویان دانشگاه قم را بررسی کردند. نتایج نشان داد که بین متغیرهای آگاهی محیطزیستی، نگرش محیطزیستی، تمایل به رفتار محیطزیستی و رفتارهای حامی محیطزیست رابطه معناداری وجود دارد. همچنین رضایی و همکاران (12) در پژوهشی به بررسی سطح سواد محیط زیست دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی پرداختند. نتایج پژوهش نشان داد نگرش و رفتار دانشجویان نسبت به آگاهی آنان سطح بالاتری را نشان داده و تفاوت معنیداری بین آگاهی، نگرش و رفتارهای محیطزیستی دانشجویان زن و مرد وجود نداشت. با توجه به مرور مطالعات میتوان گفت که در سالهای اخیر، آموزش محیطزیست به یک اولویت در حال رشد در سطح محلی، ملی و بینالمللی تبدیل شده است. بسیاری از مسائل تصمیم گیری در برنامه ریزی های منطقهای از نوع مسائل چند معیاره می باشد که تحلیل ارزیابی و تصمیم گیری چند معیاره در طی چند دهه گذشته، تبدیل به یکی از قوی ترین روشها در برنامهریزی شده است (17). در این روشها هرگزینه با چند شاخص ارزیابی میشود و انتخاب گزینه از طریق تعیین سطح مورد نظر برای معیارها و یا از طریق مقایسه های زوجی معیارها و گزینه ها صورت میگیرد. از جمله این روش ها می توان به روش AHP اشاره کرد. با توجه به نگرش مثبت و پیشرو مسئولان دانشگاه ملایر و گروه محیط زیست این دانشگاه به منظور تحقق طرح دانشگاه سبز؛ بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد محیط زیستی دانشجویان به عنوان عنصر تاثیرگذار در طرح مذکور از اهمیت بسزایی برخوردار است که در مطالعه حاضر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هدف اصلی از انجام این پژوهش، بررسی و ارزیابی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه ملایر با استفاده از مدلهای تصمیم گیری چند معیاره در خصوص جنبههای مختلف محیطزیست میباشد.
روش بررسی
روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی است که برای تحلیل نتایج از تحلیل اسناد و مدارک و مرور ادبیات تحقیق استفاده شد. در این پژوهش جامعه آماری کلیه دانشجویان در حال تحصیل در نیمسال دوم تحصیلی سال 1397 -1396 دانشگاه ملایر در استان همدان میباشد که در 7 دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، علوم پایه، فنی مهندسی، ادبیات و علوم انسانی، علوم ریاضی و آمار، کشاورزی و عمران و معماری مشغول به تحصیل هستند که براساس اطلاعات آماری رسمی دانشگاه 5584 نفر میباشند. در بین دانشکدهها، سه دانشکده علوم پایه، علوم ریاضی و آمار و منابع طبیعی و محیط زیست دارای دانشجوی دکتری هستند. همچنین دو دانشکده فنی مهندسی و عمران و معماری فاقد دانشجو در مقطع تحصیلی ارشد میباشند. روش نمونهگیری در این تحقیق، نمونهگیری تصادفی ساده میباشد که با توجه به جدول کرجسی و مورگان، 364 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. اما برای دستیابی به نتایج بهتر و با احتمال اینکه برخی پرسشنامههای پر شده نامعتبر باشد (18) تعداد 400 پرسشنامه بین دانشجویان توزیع شد. در این پژوهش با توجه به اینکه سواد محیطزیستی دارای محدوده وسیعی میباشد، لذا برای محدود کردن مسأله به بررسی ابعاد مهم سواد محیطزیستی (آگاهی، نگرش و عملکرد یا رفتار) پرداخته شد. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامهای در شش بخش است. برای طرح سوالات بخشهای مربوط به سنجش سواد محیطزیستی (آگاهی، نگرش و عملکرد) از تحقیقات پیشین و اطلاعات اساتید متخصص در این زمینه استفاده شد. بخش اول پرسشنامه با محتوای تعدادی سؤال در زمینه اطلاعات دموگرافیک شامل جنسیت، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و سن پاسخگو میباشد. بخش دوم پرسشنامه شامل 8 گویه یا سؤال تشریحی کوتاه پیرامون سنجش دانش یا آگاهیهای محیطزیستی دانشجویان است. بخش سوم پرسشنامه نیز برای سنجش و اندازهگیری متغییر نگرش دارای 9 گویه میباشد و طیف سنجش به مقولههای؛ کاملاً موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم و کاملاً مخالفم، رتبهبندی گردید. این متغییر بر حسب طیف لیکرت تنظیم شد. در بخش چهارم پرسشنامه نیز برای سنجش و اندازهگیری متغیر عملکرد؛ از 9 گویه استفاده شد. بخش پنجم نیز به منظور بررسی سهم منابع اطلاعاتی مختلف و روشهای مؤثر در افزایش کسب سواد محیطزیستی دانشجویان طرح شد که شامل 6 گویه بود. در نهایت بخش ششم پرسشنامه به منظور بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد مؤثر بودن نوع فعالیتهای مختلف در دانشگاه جهت پشبرد دانشگاه ملایر به سمت دانشگاه سبز طرح شده است که 9 گویه برای آن ارائه شده است. طیف سنجش هر دو بخش به مقولههای؛ هیچ، خیلی کم، کم، متوسط و زیاد رتبهبندی گردید. روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوایی است. بدین صورت که ابتدا، مدلی از حیطههای مختلف موضوع تدوین گردید، سپس برای هر حیطه گویههای متعددی طراحی شد و پس از تعدیل گویهها، فهرست اولیه پرسشنامه تهیه گردید و در اختیار افراد متخصص قرار گرفته و در چندین نوبت با اعمال نظر متخصصین، گویههایی که به لحاظ صوری و محتوایی مناسب تشخیص داده نشد حذف گردید و گویههای مناسب جایگزین شد. در نهایت پرسشنامهای حاوی 41 گویه، 8 گویه در حوزه دانش، 9 گویه در حوزه نگرش و 9 گویه در مورد عملکرد یا رفتارهای محیطزیستی دانشجویان و 6 گویه در مورد منابع اطلاعاتی و 9 گویه مربوط به فعالیتهای موثر در ایجاد دانشگاه سبز تهیه شده و برای سنجش روایی مورد ارزیابی قرار گرفت و سپس تایید شد. جهت بررسی پایایی در این پژوهش آلفای کرونباخ محاسبه شد. دادههای جمعآوری شده با روش آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار 18.0 SPSS تجزیه و تحلیل گردید. سپس اهمیت و اولویتبندی شاخصهای سواد محیط زیستی با استفاده از مدل تصمیم گیری تحلیل سلسله مراتبی بررسی شد. این مدل یکی از معروفترین و تقریباً کاربردیترین تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی است. این روش برای اولین بار توسط توماس ساعتی در دهه 1970 میلادی ابداع شد (19). تحلیل سلسله مراتبی بر مبنای مقایسات زوجی بوده که قضاوت را آسان و دقت محاسبات را بالا میبرد. ورودی این روش، ماتریس مقایسه زوجی بوده که درایههای آن میزان اهمیت نسبی معیارها را بیان میکند. این مقایسهها، برای به دست آوردن وزن معیارها و اولویتهای مربوط به کلاسهای مختلف انجام میشود (20). از مزایای ممتاز این تکنیک آن است که از یک مبنای تئوریک قوی برخوردار بوده و بر اساس اصول بدیهی بنا شده است (21). بدین منظور ابتدا ماتریس ترجیحات توسعه پایدار تشکیل شد. بدین صورت که سه معیار دانش، نگرش و عملکرد به عنوان معیارهای اصلی، و محورهای فرعی هر کدام از این معیارها به عنوان زیر معیار انتخاب گردید (جدول 1). پس از تدوین ماتریس، مقایسههای زوجی بین معیارها و زیر معیارها با استفاده از مقیاس ارجحیت 1 تا 9 انجام میشود (19). پرسشنامه ترجیحات مهمترین معیارهای سواد محیطزیستی برای معیارهای اصلی و هر کدام از زیر معیارهای انها بین دانشجویان تمام دانشکدههای دانشگاه ملایر توزیع شد.
جدول 1- معیارها و زیر معیارهای اصلی به منظور رتبهبندی سواد محیطزیستی
Table1- Criteria and sub-criteria for ranking environmental literacy
زیر معیارها |
معیار اصلی |
الودگی اب، خاک و هوا |
دانش |
نابودی فون و فلور |
|
بازیافت پسماند |
|
علل تغییر کاربری |
|
حفظ محیط زیست لازمه توسعه پایدار |
نگرش |
تطابق انسان با محیط زیست |
|
ارزشگذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم |
|
استفاده از وسایل نقلیه عمومی |
عملکرد |
عدم استفاده از افشانهها |
|
استفاده از کالاهای حافظ محیطزیست |
|
جدا کردن پسماندهای تر و خشک |
|
یافتهها
مشخصات پاسخ دهندگان
ضریب اعتبار آلفای کرونباخ برای پرسشنامهها 83/0 بدست آمد که نشان میدهد سوالات از اعتبار بالایی برخوردار هستند. بدیهی است که اگر شاخص آلفای کرونباخ بین 5/0 تا 8/0 باشد، پرسشها همگنتر خواهند بود (22). خلاصه آمار توصیفی متغیرها در جدول 2 ارائه شده است.
جدول 2- ویژگیهای توصیفی پاسخ دهندگان
Table 2- Descriptive characteristics of respondents
عمران و معماری |
فنی و مهندسی |
ادبیات و علوم انسانی |
کشاورزی |
منابع طبیعی و محیطزیست |
علوم ریاضی و آمار |
علوم پایه |
دانشکده متغیر |
||||||||
درصد |
فراوانی |
درصد |
فراوانی |
درصد |
فراوانی |
درصد |
فراوانی |
درصد |
فراوانی |
درصد |
فراوانی |
درصد |
فراوانی |
||
6/39 |
20 |
9/26 |
14 |
4/65 |
34 |
4/40 |
21 |
6/34 |
34 |
6/34 |
34 |
8/60 |
32 |
زن |
جنسیت |
4/60 |
32 |
1/73 |
38 |
6/34 |
18 |
6/59 |
31 |
4/65 |
18 |
4/65 |
18 |
2/39 |
20 |
مرد |
|
8/35 |
19 |
5/13 |
7 |
3/17 |
9 |
6/9 |
5 |
8/5 |
3 |
2/19 |
10 |
7/7 |
4 |
20> |
سن |
2/64 |
34 |
5/86 |
45 |
6/59 |
31 |
9/78 |
41 |
9/76 |
40 |
9/78 |
41 |
4/84 |
43 |
20 تا 30 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
5/13 |
7 |
6/9 |
5 |
5/13 |
7 |
9/1 |
1 |
9/7 |
5 |
30 تا 40 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
6/9 |
5 |
9/1 |
1 |
8/3 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
40< |
|
100 |
52 |
100 |
52 |
6/59 |
31 |
2/69 |
36 |
4/40 |
21 |
4/88 |
46 |
6/68 |
35 |
دانشجوی لیسانس |
تحصیلات |
0 |
0 |
0 |
0 |
4/40 |
21 |
8/30 |
16 |
2/46 |
24 |
8/5 |
3 |
5/25 |
14 |
دانشجوی کارشناسی ارشد |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5/13 |
7 |
8/5 |
3 |
9/5 |
3 |
دانشجوی دکتری |
دانش محیطزیستی دانشجویان
بخش مربوط به دانش پرسشنامه شامل مسائل مربوط به بازیافت پسماند، منابع انرژیهای تجدیدپذیر، علت اصلی آلودگی آب رودخانهها، مهمترین منبع تولید برق و دلیل نابودی گیاهان و جانوران در کشور، عامل اصلی تولید دی اکسید کربن در کشور، مهمترین عامل تخریب لایه ازن و دلیل تغییر کاربریها بود. پس از جمع امتیازات بیشتر دانشجویان امتیازی بین 2 تا 3 کسب کردند که برابر با 50/44 درصد جامعه آماری بود.
نگرش محیطزیستی دانشجویان
بخش مربوط به نگرش پرسشنامه از 9 مورد شامل مسائل تعادل طبیعت، پاسخگو نبودن کره زمین به نیازهای انسانها، حفاظت از محیطزیست راهی برای رسیدن به توسعه پایدار، اقتصاد سالم، نیاز به تطابق انسان با محیطزیست، بازیافت کاغذ باطله راهی برای صرفهجویی در مصرف انرژی و سلامت محیطزیست، سرعت استفاده از منابع تجدید ناپذیر، ارزشگذاری خدمات اکوسیستم و تعهد نسل کنونی به نسل آینده در مورد حفظ محیطزیست بود. با توجه به نتایج 43/71 درصد از دانشجویان از نگرش محیطزیستی قابل قبولی برخوردار هستند.
عملکرد محیطزیستی دانشجویان
در این بخش نظرات دانشجویان در مورد، خاموش کردن چراغهای اضافی در منزل، استفاده از افشانهها، وسایل حمل و نقل عمومی و کاغذهای باطله، خرید کالاهای طرفدار حفظ محیطزیست، تبدیل پسماندهای تر آشپزخانه به کود و استفاده در باغچه، تمایل به فعالیت در تشکلهای محیطزیستی، عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف و الگوی درست مصرف کردن، مورد سوال قرار گرفت. بر اساس نتایج 98/60 درصد از دانشجویان رفتاری در راستای حفظ محیطزیست داشتند. نتایج نشان داد بین دانش محیط زیستی و عملکرد حامی محیط زیست (23) و بین نگرش و عملکرد محیطزیستی نیز (1، 24؛ 25) رابطه معنیدار وجود دارد.
سطح سواد محیطزیستی دانشجویان با توجه به منبع اطلاعاتی مورد استفاده
با توجه به نتایج بیشترین میانگین امتیاز مربوط به اینترنت و شبکههای اجتماعی مانند تلگرام (67/4) و کمترین امتیاز متعلق به مجلات و نشریات (85/2) است. بر پایه نتایج اینترنت و شبکههای اجتماعی مانند تلگرام مهمترین منبع کسب سواد محیطزیستی دانشجویان میباشد که با نتایج مطالعه شبیری (26) تطابقت دارد. همچنین پس از شبکههای اجتماعی، وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو و تلویزیون مهمترین منبع کسب سواد محیطزیستی دانشجویان میباشد که با نتایج مطالعه کریمی و همکاران (1) همسو میباشد. به بیان دیگر شبکههای اجتماعی و رسانهها فرصت مناسبی در زمینه اطلاعات فوری و به روز با امکان ارتباط دو طرفه فراهم کرده است. لذا این شبکهها زیر بنای مناسبی برای بهبود سواد محیطزیستی افراد میباشد (27).
عوامل پیشبرد دانشگاه ملایر به سمت دانشگاه سبز از دیدگاه دانشجویان
در سال 1396 دانشگاه ملایر با توجه به اقدامات انجام گرفته توسط حوزه معاونت توسعه و پشتیبانی و همچنین دفتر فنی و طرحهای عمرانی از سوی وزارت علوم به عنوان دانشگاه پیشرو در مدیریت سبز انتخاب شد و با توجه به ارزیابیهای صورت گرفته به عنوان یکی از 15 دانشگاه برگزیده در حوزه مدیریت سبز معرفی شد. بر این اساس در تحقیق حاضر دیدگاه دانشجویان در مورد اینکه چه فعالیتهایی باعث پیشبرد دانشگاه ملایر به سمت دانشگاه سبز شده است، مورد سوال قرار گفت. گویههای مورد پرسش با توجه به مرور مطالعات و مشورت با نظر متخصصان و اساتید محیطزیست دانشگاه ملایر انتخاب شد. بر پایه نتایج بیشترین فعالیتی که باعث رسیدن دانشگاه ملایر به سمت دانشگاه سبز شده است، کاهش مصرف کاغذ در سیستم اداری میباشد. همچنین از دیدگاه دانشجویان در میان فعالیتهای ذکر شده، برگزاری دورههای آموزشی برای دانشجویان و کارکنان توسط اعضا هیئت علمی محیطزیست کمترین نقش را داشته است.
مقایسه سطح دانش، نگرش و عملکرد محیطزیستی دانشجویان به تفکیک جنسیت
به منظور مقایسه سطح دانش، نگرش و عملکرد محیطزیستی دانشجویان به تفکیک جنسیت، از آزمون t استفاده شد. بر اساس نتایج سطح دانش محیطزیستی پاسخ دهندگان دختر (92/2) و پسر (11/3) برابر نبوده و پسران از میزان دانش محیطزیستی بالاتری نسبت به دختران برخوردارند. مقایسه میانگین نمرات این دو گروه نشان میدهد که تفاوت معنیداری بین دانشجویان دختر و پسر از نظر سطح دانش وجود دارد. همچنین دختران از نگرش (72/3) و عملکرد (70/3) بهتری نسبت به مسائل محیطزیست
برخوردارند. در این متغیر نیز تفاوت معناداری بین دانشجویان دختر و پسر وجود دارد. بر این اساس میتوان گفت که بین سطح دانش و نگرش محیطزیستی دانشجویان با جنسیت آنها ارتباط معناداری وجود دارد (شکل 1).
شکل 1- مقایسه سطح دانش، نگرش و عملکرد محیطزیستی دانشجویان به تفکیک جنسیت
Figure 1- Comparison of Students' Knowledge Level, Attitude and Environmental Performance by Gender
در واقع دختران و پسران در سطح دانش و نگرش محیطزیستی برابر نبوده که در مطالعات آیدین و کایا (28)؛ صفائی و همکاران (29) و آیفجباسن (30) این یافته تایید شده است. به طور کلی بر اساس نتایج این تحقیق با وجودی که دانش محیطزیستی پسران از دختران بیشتر است اما نگرش و رفتار محیطزیستی دختران بهتر از پسران میباشد، البته سلطانی و همکاران (31) در مطالعه خود به بهتر بودن نگرش مردان نسبت به زنان اشاره کردهاند. علت این تفاوت نامشخص بوده و در مطالعات صورت گرفته در این خصوص، دلیل قانع کنندهای برای این موضوع یافت نشد. اما برخی محققان دلیل این تفاوت را حساسیت زنان نسبت به وضعیت محیط در مقایسه با مردان میدانند (32). بالا بودن نگرش محیطزیستی زنان نسبت به مردان، دلایل متفاوتی میتواند داشته باشد. نسبت به نقش زنان در حفاظت از محیط زیست، نظرات متفاوتی وجود دارد که در مجموع، اشاره به برتری نقش زنان در مقایسه با نقش مردان دارد. زنان با داشتن ویژگیهایی مانند حمایت فطری و غریزی از محیطزیست، آسیبپذیر بودن از آلودگی محیطزیست، مدیریت غذا در خانه، مدیریت آب، مدیریت ضایعات خانگی و مدیریت انرژی در منزل، نتایج بسیار مثبت برای حفظ محیط زیست به بار خواهند آورد. لذا توجه به جایگاه و نقش زنان در دستیابی به اهداف توسعه پایدار و استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای آنها در این زمینه حیاتی است (33).
مقایسه سطح دانش، نگرش و عملکرد محیطزیستی دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی
سطح دانش محیطزیستی دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی آنها با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یکطرفه صورت گرفت. جدول 3 رابطه آماری دانش محیطزیستی دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی را نشان میدهد. بر اساس نتایج این جدول بین تحصیلات و دانش محیطزیستی ارتباط معنیداری وجود دارد. به عبارتی دیگر بالاتر رفتن سطح تحصیلات دانشجویان را میتوان از دلایل ارتقاء سطح دانش محیطزیستی آنها دانست.
جدول 3- بررسی آماری ارتباط سطح دانش محیطزیستی دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی
Table 3- Statistical Investigation of the relationship between students' environmental knowledge level and their grade
مقطع تحصیلی |
تعداد |
میانگین امتیاز |
انحراف معیار |
نسبت (F) |
سطح معنیداری |
کارشناسی |
276 |
86/2 |
72/0 |
3/24 |
00/0 |
کارشناسی ارشد |
74 |
47/3 |
61/0 |
||
دکتری |
14 |
52/3 |
03/1 |
|
|
جدول 4 رابطه نگرش محیطزیستی دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی آنها را نشان میدهد. بر اساس نتایج بین تحصیلات و نگرش محیطزیستی ارتباط معنیداری وجود دارد.
جدول 4- بررسی آماری ارتباط سطح نگرش محیطزیستی دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی
Table 4- Statistical Investigation of the relationship between students' environmental attitude level and their grade
مقطع تحصیلی |
تعداد |
میانگین امتیاز |
انحراف معیار |
نسبت (F) |
سطح معنیداری |
کارشناسی |
276 |
66/3 |
51/0 |
25/4 |
015/0 |
کارشناسی ارشد |
74 |
85/3 |
41/0 |
||
دکتری |
14 |
75/3 |
48/0 |
بررسی آماری ارتباط سطح دانش، نگرش و عملکرد محیطزیستی دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی آنها نشان داد که بین هر سه متغیر ارتباط معنیداری وجود دارد و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانش، نگرش و عملکرد بیشتری نسبت به دانشجویان کارشناسی برخوردار بودند. همچنین جدول 5 رابطه عملکرد محیطزیستی دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی آنها را نشان میدهد. بر اساس نتایج بین تحصیلات و عملکرد محیطزیستی دانشجویان نیز ارتباط معنیداری وجود دارد.
جدول 5- بررسی آماری ارتباط سطح عملکرد محیطزیستی دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی
Table 5- Statistical Investigation of the relationship between students' environmental performance level and their grade
مقطع تحصیلی |
تعداد |
میانگین امتیاز |
انحراف معیار |
نسبت (F) |
سطح معنیداری |
کارشناسی |
276 |
56/3 |
62/0 |
76/5 |
003/0 |
کارشناسی ارشد |
74 |
83/3 |
54/0 |
||
دکتری |
14 |
69/3 |
53/0 |
|
|
با استفاده از آزمون آماری ANOVA سطح دانش، نگرش و عملکرد محیطزیستی دانشجویان با توجه به دانشکده محل تحصیل آنها صورت گرفت. نتایج حاصل از بررسی آماری حاکی از معنیدار بودن این اختلاف است. سپس آزمون دانکن انجام شد که بر اساس نتایج چهار گروه از نظر معنیداری، متفاوت شناسایی شدند. در گروه اول دانشجویان دانشکدههای علوم ریاضی و آمار و فنی مهندسی با سطح دانش خیلی کم، در گروه دوم دانشجویان دانشکدههای علوم پایه، ادبیات و علوم انسانی، عمران و معماری با سطح دانش کم، در گروه سوم دانشجویان دانشکدههای کشاورزی، ادبیات و علوم انسانی با سطح دانش متوسط و در گروه آخر دانشجویان دانشکده منابع طبیعی و محیطزیست با بالاترین سطح دانش قرار گرفتند. در زمینه نگرش و عملکرد نیز سه گروه شناسایی شد. در گروه اول دانشجویان دانشکدههای علوم ریاضی و آمار، فنی مهندسی و عمران و معماری قرار داشتند که نگرش و عملکرد آنها در زمینه محیطزیست پایینتر از سایر دانشجویان بود. در گروه سوم هم دانشجویان دانشکدههای منابع طبیعی و محیطزیست، کشاورزی و علوم پایه با بالاترین میزان نگرش و عملکرد قرار گرفتند. به طور کلی و بر اساس نتایج میتوان گفت که دانش و آگاهی دانشجویان نسبت به محیطزیست در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد اما در بین دانشکدهها همسان نیست که با مطالعات علوی مقدم و همکاران (34) و نادرلو و شمس (13) تطابقت دارد. بالاترین میزان دانش در دانشجویان دانشکده منابع طبیعی و محیطزیست و سپس دانشکده کشاورزی بود. نگرش محیطزیستی دانشجویان نیز در حد مطلوب و بالاتری نسبت به دانش قرار دارد که با نتایج سلطانی و همکاران (31) و نادرلو و شمس (13) همسو میباشد. بالاترین نگرش در دانشجویان دانشکده کشاورزی و سپس دانشجویان دانشکده منابع طبیعی و محیطزیست مشاهده شد. عملکرد یا رفتار محیطزیستی دانشجویان نیز در حد نسبتا مطلوب و بالاتر از دانش میباشد. بالاترین امتیاز عملکرد محیطزیستی به دانشجویان دانشکده منابع طبیعی و محیطزیست و سپس دانشکده کشاورزی تعلق گرفت. همچنین در بین سه متغیر مورد بررسی پایینترین دانش و نگرش به ترتیب در دانشجویان دانشکدههای علوم ریاضی و آمار و سپس دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی مشاهده شد. پایینترین امتیاز رفتار محیطزیستی نیز به دانشجویان این دو دانشکده اما با ترتیب عکس (فنی و مهندسی، علوم ریاضی و آمار) تعلق گرفت.
بررسی ارتباط بین دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان
برای بررسی تعیین ارتباط بین دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. طبق جدول 6 مولفههای مورد بررسی در سطح خطای 5% با یکدیگر رابطهی معناداری داشتند (05/0P<). ضریب همبستگی بین عملکرد و دانش (117/0) نشان دهنده رابطه ضعیف و مثبت بین این دو متغیر است. یعنی با افزایش دانش محیط زیستی، رفتار حامی محیطزیست نیز افزایش مییابد. همچنین ضریب همبستگی 317/0 بین دو متغیر عملکرد و نگرش همبستگی متوسط رو به پایین و مثبت را نشان میدهد. به بیان دیگر با افزایش نگرش محیط زیستی، رفتار حامی محیط زیست هم افزایش مییابد.
جدول 6- همبستگی بین نگرش محیط زیستی و تمایل به رفتار حامی محیط زیست
Table 6- Correlation between environmental attitudes and tend to environmental behaviors
متغیرها |
دانش |
نگرش |
عملکرد |
دانش |
1 |
|
|
نگرش |
1/0 |
1 |
|
عملکرد |
*117/0 |
**317/0 |
1 |
* همبستگی در سطح 05/0 ** همبستگی در سطح 01/0
رتبهبندی معیارهای سواد محیطزیستی
جهت تعیین وزن معیارها با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، پس از مشخص کردن اهمیت هر کدام از پارامترها با توجه به نظرات دانشجویان، از نرم افزار Expert Choice استفاده شد که ضریب ناسازگاری (Inconsistency) کمتر از 1/0 بود (شکلهای 4،3،2، 5).
شکل 2- وزن نهایی زیر معیارهای معیار دانش
Figure 2- Final weight of sub-criteria of the knowledge criterion
شکل 3- وزن نهایی زیر معیارهای معیار نگرش
Figure 3- Final weight of sub-criteria of the attitude criterion
شکل 4- وزن نهایی زیر معیارهای معیار عملکرد
Figure 4- Final weight of sub-criteria of the performance criterion
شکل 5- وزن نهایی معیارهای اصلی
Figure 5- Final weight of the main criteria
در تحقیق حاضر معیارهای سواد محیطزیستی از دیدگاه دانشجویان رتبهبندی شد. بر اساس نتایج در بین زیرمعیارهای دانش علل تغییر کاربری بالاترین و بازیافت پسماند کمترین وزن را به خود اختصاص دادهاند. در بین زیرمعیارهای نگرش، بیشترین و کمترین وزن را به ترتیب حفظ محیطزیست لازمه رسیدن به توسعه پایدار و ارزشگذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم داشتهاند. همچنین استفاده از وسایل نقلیه عمومی و عدم استفاده از افشانهها هر دو با وزن 411/0 بالاترین وزن را در بین زیرمعیارهای عملکرد داشتهاند.
نتیجهگیری
بروز معضلات محیطزیستی و روند فزایندة آن، موضوع بحث بسیاری از صاحب نظران علوم اقتصادی و اجتماعی است. مشاجرات عمومی دربارة تنزل امنیت غذایی و بالا رفتن سطوح آلودگی و انحطاط محیطزیست، چالشهای فراروی جوامع است. آنچه در این زمینه قابل تأمل است نقش و اثری است که نظامهای آموزشی در آموزش رفتارهای محیطزیستی در کاهش این بحرانها دارند. از جمله متغیرهای مهم برای پیشبینی رفتار انسان، سواد فرد دربارة مسایل محیطزیستی است. در واقع سواد محیطزیستی به منزلۀ یک ضرورت برای انجام موفقیتآمیز فعالیتها قلمداد میشود. بر این اساس ابزار رسیدن به رفتارهای محیطزیستی مناسب و مثبت، آموزش محیطزیستی است. از میان عوامل تأثیرگذار بر گسترش و تقویت دانش محیطزیستی، دانشگاهها به عنوان مرکز آموزش و پژوهش کشور، مسؤولیت بزرگی دارند. بر این اساس، دانشگاهها باید تلاش وسیعی برای مشارکت همه سطوح جامعه مبذول دارند تا راهحلها را توسعه دهند، دانش را منتقل سازند و آموزش لازم برای تغییر نگرش و رفتار محیطزیستی را ارایه دهند. دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میتوانند با آموزش و افزایش سطح دانش و سواد محیطزیستی دانشجویان در تربیت نیروی انسانی متخصص و مسؤول در قبال محیط زیست گام مؤثری در جهت تحقیق اهداف توسعه پایدار بردارند. بنابراین نظام آموزش عالی با داشتن فراگیران دارای استعداد بالقوه بالا و نیز در اختیار داشتن نیروهای توانمند علمی و اعتقادی، مهمترین دستگاه فرهنگساز در هر کشور میباشد و میتواند به عنوان بستری مناسب جهت افزایش فرهنگ محیطزیست بین دانشجویان و کسانی که مسئولیت تصمیمگیری در بسیاری از موارد توسعه را بر عهده خواهند داشت، عمل کند. به طور کلی نتایج حاکی از درک اهمیت محیط زیست، حفاظت و آموزش آن برای رسیدن به توسعه پایدار میباشد که ضرورت ارتقای جایگاه محیط زیست و توجه بیشتر در برنامههای توسعه کشور را بیش از پیش احساس میکند. با توجه به نتایج می توان به این نکته اشاره نمود که استفاده از مدلهای تصمیم گیری چند معیاره همچونAHP به تصمیمگیری در زمینه ارزیابی اولویتها و رتبهبندی آنها میکند و نتایج قابل قبولی را بدست آورد. مقایسه معیارهای اصلی نشان میدهد که در بین سه معیار دانش، نگرش و عملکرد معیار دانش بالاترین اهمیت و نگرش کمترین اهمیت را دارد. بالابودن وزن دانش محیط زیستی دانشجویان و اگاهی داشتن از عوامل تخریب محیط زیست و درک اینکه کدام عامل در جامعه امروزی محیط زیست را بیشتر تهدید میکند نویدی برای داشتن محیط زیست سالم و رسیدن به توسعه پایدار است. زیرا یکی از شاخصهای توسعه پایدار و مهمترین شاخص آن، شاخص محیطزیستی میباشد. با توجه به نتایج حاصل از تحقیق پیشنهاد میشود که از طریق راهکارهایی مانند اردوهای محیطزیستی به منظور پاکسازی محیطزیست، بازدید دانشجویان از مناطق حفاظت شده، بیان مطالب و مسائل محیطزیستی در قالب پوستر، عکس و فیلم، تشویق دانشجویان به تفکیک زباله در خوابگاهها، برگزاری کارگاههای آموزشی، چاپ مجلات محیطزیستی در دانشگاه و گنجاندن واحد درسی شناخت محیطزیست برای تمامی گروهها سطح دانش و آگاهی آنها را افزایش داد. همچنین با توجه به اینکه دانشجویان دختر نسبت به پسر و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به دانشجویان کارشناسی دانش و نگرش بالاتری دارند، بنابراین در اجرای برنامههای محیطزیستی استفاده از دانشجویان کارشناسی باید در اولویت قرار بگیرد.
References
[1]- استادیار گروه محیطزیست، دانشکدة منابع طبیعی و محیطزیست دانشگاه ملایر
[2]- گروه محیطزیست، دانشکدة منابع طبیعی و محیطزیست دانشگاه ملایر
[3]- Assistant professor Department Environmental Sciences, Malayer University
[4]- Department of Environmental Sciences, Malayer University