نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مهندسی مواد سرامیک، دانشگاه علوم و تحقیقات
2 دکترای میرالوژی صنعتی- سرامیک، دانشگاه علوم و تحقیقات
3 دکترای مهندسی مواد-سرامیک، دانشگاه صنعتی شریف
4 دکترای شیمی فیزیک آلی، مرکز تحقیقات مواد ساپکو
چکیده
کلیدواژهها
47
تبدیـل گازهـای سـمی اگـزوز
خودروی دوگانه سـوز سـمند به
گازهای بی ضرر،
بهوسیلهمبدلکاتالیستیباساختارپروسکایت La (Pd,Co, Ce, Fe, Mn) O3ومقایسه
آن با مبدل های کاتالیستی وارداتی ایران خودرو
ارسیا خان فکر )کارشناس ارشد مهندسی مواد سرامیک، دانشگاه علوم و تحقیقات(
کاوه ارزانی )دکترای میرالوژی صنعتی- سرامیک، دانشگاه علوم و تحقیقات(
زیارت علی نعمتی )دکترای مهندسی مواد-سرامیک، دانشگاه صنعتی شریف(
مرتضی امرونی حسینی )دکترای شیمی فیزیک آلی، مرکز تحقیقات مواد ساپکو(
چکیده
تحقیق حاضر به تولید پروتوتایپ مبدل کاتالیســتی برای خودروهای دوگانه
ســوز ســمند می پردازد. در این پــروژه با حذف فلزات گــران بهای پلاتین و
رودیــم و تنها با اســتفاده از 2/64گرم پالادیم، مبدل کاتالیســتی با پروســه
ســاخت دستیابی به ســاختار پروســکایت ،ABO3برای خودرو دوگانه سوز
ســمند تهیه گردید. پس از ســاخت نمونه های اولیه در آزمایشــگاه شرکت
طراحی مهندســی و تهیه قطعات ایران خودرو )ســاپکو( و انجام تست های
میــزان آلایندگی ) ،(AVLبا مقایســه نتایج تســت آلایندگی مبدل های
کاتالیســتی ساخته شده و مبدل های وارداتی همراه با فلزات گران بها توسط
شرکت ایران خودرو، درصد آلایندگی بسیار کمتری در میزان NOx ، HC
و COدر حالت گاز ســوز در نتایج حاصل از اســتفاده از کاتالیســت ســاخته
شــده، مشــاهده گردید. ولیکن درصد آلایندگی در حالت بنزین ســوز بهبود
زیادی نداشت. جهت بررسی ریز ساختاری، در ابتدا نمونه مونولیت )پایه مبدل
کاتالیســتی جهت پوشش مواد( وارداتی جهت انجام آزمایشات تصویر برداری
SEMبرای بررسی شکل، توزیع و اندازه ی تخلخل ها همچنین آزمایش های
BETبرای اندازه گیری ســطح ویژه، XRFجهت بررســی ترکیبات موجود
و XRDبرای بررســی فازهای موجود، فرســتاده شــد. نمونــه نهایی مبدل
کاتالیســتی ساخته شده نیزجهت بررسی ریز ســاختاری فرستاده شد. تصاویر
SEMجهت بررسی شکل، توزیع و اندازه تخلخل ها و ذرات و نتایج LINE
SCANو MAPنیز جهت بررســی میزان نفوذ ذرات از بدنه به پوشش و
بلعکس، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
کلمات کلیدى: مبدل کاتالیستی، منولیت، خودرو دوگانه سوز، آلودگی
هوا.
E-mail address: arsia_khan@yahoo.com
Tel: 00980121948661
48انسان و محیط زیست شماره دهم پاییز 1388
مقدمه
طبــق بررســی های آماری ســهم خودروها در آلوده کردن هوای شــهرها
ً تقریبا ٪60و سهم سایر منابع آلاینده حدود ٪40میباشد. یکی از ابزارهای
مفیــد به منظور نیل بــه کاهش انتشــار آلایندهها از خودروها، اســتفاده از
مبدل کاتالیزوری اســت. اگــر بخواهیم میزان مواد خروجــی از اگزوز انواع
خودروهایــی که دارای مبدل کاتالیزوری هســتند را بــا انواعی که فاقد آن
هســتند مقایسه کنیم، می بینیم که میزان هیدروکربن های مشتعل نشده در
این موتورها ،٪97انواع اکســید کربن ٪96و انواع اکسید ازت ٪95کاهش
پیدا می کند) .(1کاتالیست کنورتور قطعه ای متخلخل و به شکل استوانه در
قسمت اگزوز خودرو می باشد، که در داخل سوراخ های آن لایه ای از مواد
کاتالیزوری می نشــانند. در حقیقت این مبدل ها، پروسســورهای شــیمیایی
کوچکی هســتند که در کاهــش مواد آلاینده ناشــی از احتراق موتورهای
درون ســوز، نقش زیادی ایفا می کنند. امروزه استفاده از کاتالیست هایی
که به طور همزمان عمل تبدیل هر ســه نــوع آلاینده را انجام دهند، مد نظر
است. به این نوع کاتالیست ها، سه راهه یا )(Three - Way catalysts
می گویند.
در ســال Voorhoeve ،1972گزارش کرد، که اکسیدهای پروسکایت در
تصفیه گازهای خروجی از اگزوز خودروها، فعالیت کاتالیســتی قابل مقایسه با
پلاتین پایه دار دارند ) .(2استفاده از اکسیدهای پروسکایت به عنوان کاتالیست
ابتدا توسط Meadowcroftدر ســال 1970برای احیای الکتروشیمیایی
اکسیژن گزارش شد. از هنگام گزارش Voorhoeveو همکارانش در مورد
فعالیت های بالای کاتالیست های
Ln
1 - x
Pb
x
MnO
3
Ln=La, Pr, Nd) LnCoO
3
و )
در اکسیداســیون ،COتعداد وســیعی از مقالات در ارتباط با اکسیداســیون
کاتالیســتی با اکســیدهای نوع پروســکایت منتشــر شده اســت. اکسیدهای
پروسکایت به عنوان کاتالیست در بسیاری از واکنش ها از قبیل واکنش های
زیر شرکت می کنند):(3-5
• تعادلات و تبادل اکسیژن؛
SO
• احیاء NOو 2
NO
• تجزیه H2O2و 2
• اکسیداسیون کامل ،COهیدروکربن ها و ترکیبات اکسیژن دار
NH
• اکسیداسیون H2و 3
اکســیدهای پروسکایت ABO3علاوه بر خواص کاتالیستی، دارای خواص
بسیار متنوع مغناطیسی، الکتریکی و نوری می باشند، که در زیر به چند نمونه
از کاربردهای آنها اشاره می شود:
• فرو الکتریک، 6) BaTiO3و (7
شکل . 1مکانیسم ساده عملکرد کاتالیست های پروسکایت در کاهش
گازهای آلاینده][19
در حال حاضر در کشــور کاتالیســت های به کار رفته تنها برای خودرو های
بنزین سوز می باشد که برای خودرو های گاز سوز نیز به کار می روند. با توجه
به سیاست گذاری های اخیر کشور و تولید خودرو های دوگانه سوز و با توجه
به گران بودن کاتالیســت های خودروهای دوگانه سوز وارداتی، در این پروژه
ســعی کرده ایم، به وسیله امکانات و سرمایه گذاری بزرگترین شرکت خودرو
ســازی داخلی، به دانش ساخت کاتالیستی مناســب برای خودروهای دوگانه
ســوز برســیم. همچنین تلاش گردید تا از فلزات گران بها کاسته و با استفاده
(7 و6) ; (Ca, La) MnO
3
,SrRuO
3
• فرو مغناطیس،
(7 و6) ; Ba(Pb,Bi)O
3
,YBa
2
Cu3O
7
• سوپر کنداکتور،
(8 و10) ; NOx ,LaFeO
3
• سنسور
(11) ; LaCoO
3
• هدایت کنندة بالای حرارتی،
(11) ; LaCoO
3
• الکترود نسوز،
همچنین امروزه از ترکیبات پروســکایت در تهیه نانولوله های کربنی، استفاده
می گردد.
مطالعات اخیر نیز بیانگر کاربرد فراوان کاتالیست xO3−LaCoxFe1در
خودرو های گاز ســوز با گاز طبیعی متان می باشــد. ] .[13-15هچنین ورود
کمی فلز گران قیمت Pdبه ساختار پروسکایت xO3−LaCoxFe1مانع
زینترینگ ذرات پوشــش کاتالیستی به یکدیگر و همچنین اکسیداسیون بهتر
COو HCمیگردد. همچنین Pdنســبت به فلزات گران بهای Ptو Rh
ارزان تر و به صرفه تر می باشــد. ] .[16-18در شــکل های ) (1به طور ساده
نوع عملکرد پروسکایت در دفع گازهای آلاینده مقایسه شده است.
تبدیل گازهای سمی اگزوز خودروی دوگانه سوز سمند به گازهای بی ضرر ...